0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@Toprunner: Du frågade lite retoriskt vem det var som inte förstod skillnadenmellan temperatur och energi och i ena inlägget efter det andra så visar duväldigt tydligt att det är du själv.Varför skall du ta ut 40 graders diff (från 90 till 50) ur 200 liter när du lika gärnakan ta ut 8 graders diff (från 60 till 52) ur 1000 liter? Tydligare än så kan välinte sambandet mellan energi och temperatur visas? Dessutom så behövs intetemperaturlyftet upp till de orimligt höga 90 graderna alls. Vilket bevisar att minaförsta graders lyft av varmvattentemperaturen var t.o.m. mer värdefulla än dinaonödiga sista 30 grader upp till 90 ThumbsupVarför skall man försöka tvinga solen att värma framledningen till radiatorerna, när manmycket hellre kan värma returen? Så fort du försöker få upp temperaturen i solfångarkretsenså förlorar du energi, dels i direkta förluster och framför allt i försämrad verkningsgrad.Så fort huset behöver värme så är det förstås extrem lågtemperatur som gäller för solen.Om du inte kommer bort från låsningen angående höga temperaturer och 100%energi- och effekttäckning så kommer du aldrig att begripa varför solenergi faktisktfungerar så bra som det gör. Här gäller det att förstå skillnaden mellan energi och EXERGI b00kSe'n handlar ju faktiskt den här tråden om just SOLFÅNGARTEORI, glöm inte bort det.Där blandar jag mig inte i, trots att mitt namn skymtat förbi som referens i något inlägg.
Du klarar alltså inte att själv lägga ihop ett plus ett?Solfångaren ger alltid över 50 grader så fort solen lyser på den,men när du börjar belasta den och ta ut energi så sjunker temperaturen.Ju mer energi du vill ha ut desto lägre blir tempen....Hög temperatur i sig är alltså ointressant, men på sommaren levererar solenenergi på höga temperaturer eftersom energibehovet är så litet att vi har rådatt "byta bort" energi mot temperatur.Om du har ett specifikt problem som du vill lösa, så kläm fram med det.Jag hjälper gärna till, men jag kan inte ändra på naturlagarna.
täcknings graden gissar jag ligger på 35-45% av vatten behovet för en normal familj
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 28 februari 2011, 22:48:16täcknings graden gissar jag ligger på 35-45% av vatten behovet för en normal familj Gissar är ju rätt ord. Min anläggning slår ju det med hästlängder. Det hänger på dimensionering av solfångaryta kontra lagringsvolym. Jag har 8 kvadrat plana solfångare mot 300 liters VVB och jag har banne mej inga problem med varmvatten när solen skiner. Jag har en period +-6 veckor runt vintersolståndet när det inte räcker till. Givetvis gäller det om solen lyser. Jag kan vidare meddela att jag stängde av elpatronen 4 dagar i rad redan i februari då det var mycket sol.Täckningsgraden på mitt system är 65 % räknat på årsbasis. 59,5 breddgraden.Eftersom solvärmen kommer på dagtid så kan man använda tidsstyrning för att undvika onödig eltillsats. Man fördröjer elpatronen till kl 12-14 så solen får chansen.Jag har redan haft över 70 grader i min tank, och det var i februari.Det finns massor av test utförda på solfångare. De finns på SP:s hemsida.MVH/Gano
Det resultat du hävdar passar dålig med den potential som tillgänglig soltid anger.
Alla verkar inte förstå att den energi som man matar in i en acktank inte försvinner utan alltid kommer dig tillgodo.
På forumet hjälps vi åt, men du Toprunner vill mest att andra ska presentera resultat och data. Vill man ifrågasätta så får man själv hitta sina argument och argumentera därifrån. Tagga ner.MVH/Gano