0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oberoendehttp://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/SP%20rapp%202002-20.pdf
Den som ritar sin solanläggning så att solen måste leverera färdigt varmvattenkan få vänta länge på att solpumpen startar. Om man däremot låter solen gripain vid de lägsta temperaturerna, så går anläggningen hela dagarna så fort detblir ljust (det behövs inte ens sol) Thumbsup
Det låter som om ni just har avslöjat en stor och fasansfull hemlighet Jag måste naturligtvis tala om för kunden vad jag vet om hur solenergi fungerar,annars får jag ju en missnöjd kund.Den som inte har fattat skillnaden mellan temperatur och energi har det förståsbesvärligt. Om vi tittar på plana solfångare med bra prestanda så ger de typiskt300 kWh/år/kvm om vi tvingar den att jobba mot 75 graders systemtemperatur.Vid 50 grader ger samma solfångare 500 kWh/år och vid 25 grader ger detypiskt 700 kWh.
Boverkets norm för en varmvattenberedare säger 2 tömningar på 4,9 kWh styck utan att temperatur i beredaren sjunker under 50 grader. Det innebär ganska exakt 200 liter vatten med 90 grader för att kunna uppfylla normen. Solfångaren skall alltså användas till att förvärma tappvattnet och inte producera det. Det är ganska långt från den marknadsföring jag sett.
Hej ToprunnerNu var du hård och osaklig. Rapporten är mycket välskriven och välgjord enligt min mening. De "stickprov" som du refererar till är exempel ur loggningen av solfångarna på specifika driftsfall där man ville belysa vissa saker, t ex inverkan av frost på vakuumrören. Uppfattade du inte att man loggat solfångarna i verklig drift i ett helt år ? Och din slutsats om förvärmning delar jag inte heller. Det är inga som helst problem att ta ut 4,9 X 2 = 9,8 kW ur en tank på 1000 liter.MVH/Gano
Jag har också sett ovederhäftig reklam för solvärme. Okunniga och vidlyftigasäljare finns väl i alla branscher. Du skall förstås inte gå till de sämsta källornaför att hämta kunskap.Varje energislag skall sättas in där det gör bäst nytta. Varför skall det inte räknassom lika fint att lyfta varmvattnet från 10 grader till 50, som att lyfta från 50 till 90?Det är ju lika mycket energi + att vi får flerfaldig ökning av verkningsgraden påsolfångarna.Tala om vad det är du inte förstår, så skall vi nog kunna förklara, men släng intedålig marknadsföring i ansiktet på oss som vill vara seriösa Thumbsup