0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är anledningen till att man inte hellre väljer 35:an, rädd för att få för bra resultat då eller?/ Lyckan
Citat från: Lyckan skrivet 18 februari 2011, 19:49:10Vad är anledningen till att man inte hellre väljer 35:an, rädd för att få för bra resultat då eller?/ LyckanNja anser inte att prisskillnaden på ca 2000kr är värd endast 800w vid -15 grader.....//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 18 februari 2011, 20:42:34Citat från: Lyckan skrivet 18 februari 2011, 19:49:10Vad är anledningen till att man inte hellre väljer 35:an, rädd för att få för bra resultat då eller?/ LyckanNja anser inte att prisskillnaden på ca 2000kr är värd endast 800w vid -15 grader.....//KristerVad nu då?..Är inte du en fijuttis fetischist.
Är det inte 1100w mer enligt SP:s test, det är väl så gott som 33% mer vid -15 ºC.Det är väl liksom då man behöver det, och TS har väl idag bara en skillnad på 1700 mellan dessa båda.Sen tänkte jag ju på möjligheten att du själv skulle få se med egna ögon att den kan behålla högsta fläkthastigheten trots sträng kyla.-23 ºC och sjunkande nu, och den har inga problem att gå för fullt skaft./ Lyckan
FD35:an har i SP testet överträffat nominella effekten på 4kw och gav där 4,3kw, därav skillnaden på 1100W.Såvitt jag förstår så har ingen värmepump några "mellanlägen" mellan de ordinarie fläkthastigheterna, skillnaden i ljudnivå är markant mellan 3 och 4, och såvida inte det skulle finnas någonting däremellan så är jag helt säker, jag hör att den inte går på 3:ans hastighet, den låter för högt för det.-24 ºC just nu, men jag har förvisso bara 14 ºC långsamt stigande delta t för tillfället./ Lyckan
Toshiba behåller också hastigheterna verkar det som. dock tycker jag att innerdelen låter mindre när det är snorkallt, men sänker jag från 5 till 4 så minskar även fläkten så nog går den på 5:ans hastighet, men den hastigheten kanske är lägre ju mindre effekt pumpen ger?naxkdelen med om pumpen bibehåller fläkthastigheten trots minskad uteffekt (pga kallare utetemp) är att man såklart får kallare luft från innerdelen, vilket kan kännas obehagligt, jag ställer ibland ner hastigheten på toshiban till 3:an om det är snorkallt för att få lite behagligare temp på den utblåsta luften då jag sitter vid datorn och pumpen blåser mot mig.annars tror jag mer på FD35:an, den verkar ju (konstigt nog) ha en lägre mineffekt än 25:an, och eftersom den ändå är förhållandevis hög på ME så är det nog inte dumt.. iofs inte många dagar om året som mineffekten spelar nån roll för driften i norrland, det är snarare maxeffekten som räknas.