0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Gano skrivet 20 februari 2011, 21:38:33HejKanske att det skulle gå att värma hela huset med en VP, men då tror jag på att placera en relativt kraftfull värmepump typ FD35 till vänster om ytterdörren så att den blåser uppför trappan och vinkla luften in mot kök/vard.rum. Väldigt viktigt med vinklar och avstånd. Svårt att få till 100%.Bäst är förmodligen en liten värmepump på andra våningen som värmer på vintern och kyler heta sommardagar. Sedan en lite kraftfullare ovanför ytterdörren. Då får man lite "overkill" och kan köra pumparna på halvfart vilket ger mycket hög COP och 100% värmetäckning.MVH/GanoOm jag förstår dig rätt i alt 1 menar du att den bör sitta på hallväggen vinkelrät framför trappen?
HejKanske att det skulle gå att värma hela huset med en VP, men då tror jag på att placera en relativt kraftfull värmepump typ FD35 till vänster om ytterdörren så att den blåser uppför trappan och vinkla luften in mot kök/vard.rum. Väldigt viktigt med vinklar och avstånd. Svårt att få till 100%.Bäst är förmodligen en liten värmepump på andra våningen som värmer på vintern och kyler heta sommardagar. Sedan en lite kraftfullare ovanför ytterdörren. Då får man lite "overkill" och kan köra pumparna på halvfart vilket ger mycket hög COP och 100% värmetäckning.MVH/Gano
Om nu garderoberna går ända upp till taket eller är heliga och inte kan flyttas kan du väl sätta pumpen lite längre in i hallen bredvid garderoberna. hälften av luftspjällen vinklade för blåst in i vardagsrummet och hälften rakt fram för blåst upp för trappan.Ett alternativ är att sätta den i köket där du nu har kyl och frys blåsande mot vardagsrummet.Har min sittande i kök blåsande mot ett fristående kylskåp för att ändra luftriktningen funkar hur bra som helst
Nej, jag menar den lilla biten mellan dörröppningen till kök och vardagsrum, men sitter det ett dörrhål bakom denna väggbit mellan vardagsrum och kök så blir det lite för omständigt. Men är det öppet ända upp till tak mellan kök och vardagsrum så skulle det bli en fin och öppen planlösning på hela undervåningen.Annars så tror jag ändå mera på att placera pumpen på hallväggen till vänster mot köket, vinkla luftriktarna åt vänster och hoppas att luftströmmen letar sig ut genom dörröppningarna mot kök och vardagsrum.Håller med Gano om FD35 och den placeringen med en sveprörelse på luftriktarna, så kanske man kan få med hela huset. Jag tror åtminstonde mer på det än ovanför dörren eftersom väggbiten sticker ut.Apropå väggbiten, hur bred är denna, en innerdel kanske skulle kunna få plats på denna, med rördragning på hallväggen mot badrummet ut mot ytterdörren, med en utedel på badrumsväggen, frågan är bara hur det skulle se ut i verkligheten.Men jag tror nog ändå mer på väggen till vänster bredvid garderoberna, då kan du eventuellt till viss del få med övervåningen också/ Lyckan
Jag skulle absolut gå på 2 mindre pumpar ist för en stor i ditt fall, och gärna prova med bara en nere till att börja med. Att det går att köra tokvarmt nere blir ingen glad av, för 70 kvadrat tror inte jag att det behövs någon FD35, spara hellre in mellanskillnaden och lägg det på pump 2 till övervåningen i höst om du nu i vår tycker att övervåningen är kall.Det är mitt tips iaf, sen placeringen, där får du välja om du vill flytta kaminluften (Toshiba i vardagsrummet) eller en FD25 ovanför ytterdörren, inför det valet skulle jag själv vela. Ta ett hembesök och fråga säljaren vad de tycker, ta sedan hem en konkurent och fråga samma sak, förslagsvis en som säljer Toshiba och en annan som säljer Mitsubishi. Är det samma försäljare så kan du ju gå på ett annat märke bara för att få din second opinion, säger båda samma sak plus att det verkar som folk här inklusive du själv tänker så borde det gå att lita på...kanske kanske
Nejdå, garderoberna är allt annat än heliga. vore nästan en lättnad att få riva dessa , men har som sagt ingen annan garderobsförvaring på nedre plan, så det blir i så fall att tänka till rejält var nya garderober skall placeras.Gör lägre garderober och du får plats med pump ovanför, kanske möblera om hallen med låg garderob direkt dikt mot ytterdörrväggen och pumpen ovanför
Citat från: Raffen skrivet 20 februari 2011, 19:17:09Självklart Lyckan så har garderoben en helt avgörande betydelse för både från och tilluften till pumpinnerdelen om den nu skulle placeras över entrédörren. Såvitt jag kan se så vore det annars det allra bästa placeringsalternativet i det här huset och med den planlösningen. Om inte garderoben finns ivägen där så är det ju raka spåret för värmespridningen in i både köket, vardagsrummet, badrummet inkl ev överskottsvärme upp genom trappan till övre bostadplanet. Rena skolexemplet på en helt perfekt innerdelsplacering egentligen inkl att den kommer att störa allra minst med denna placering. Mvh Raffen.Du måste väl ändå mena väggbiten som sticker ut från toaletten till höger Raffen, Garderoberna ligger ju inte i vägen för något luftflöde, eller tänker du skicka luften från ytterdörren rakt in mot väggen bredvid köksdörren?För jag tror inte på någon montering över ytterdörren eftersom den väggbiten sitter där, den blockerar ju halva luftflödet, och hela dörren mot vardagsrummet. Några studsningar mot ytor tror jag neller inte på, risken för att man bara bygger upp värme i hallen blir alldeles för stor.Det är synd att det blir lite jobb med att öppna upp ett valv mellan, det är inte så märkvärdigt, sitter säkerligen en bärlina där redan idag ovanför dörröppningarna. Man kollar bara upp om den fortsätter mellan dörröppningarna, om inte så byter man ut den mot en som räcker över hela längden. Dom kunde bygga i början av 1900-talet, sällan klent virke och dåligt gjort. Man byggde på mångårig erfarenhet istället för ritningar framräknade av konstruktörer som knappt sett en konstruktion i verkligheten./ Lyckan
Självklart Lyckan så har garderoben en helt avgörande betydelse för både från och tilluften till pumpinnerdelen om den nu skulle placeras över entrédörren. Såvitt jag kan se så vore det annars det allra bästa placeringsalternativet i det här huset och med den planlösningen. Om inte garderoben finns ivägen där så är det ju raka spåret för värmespridningen in i både köket, vardagsrummet, badrummet inkl ev överskottsvärme upp genom trappan till övre bostadplanet. Rena skolexemplet på en helt perfekt innerdelsplacering egentligen inkl att den kommer att störa allra minst med denna placering. Mvh Raffen.
Citat från: nikitalord skrivet 20 februari 2011, 22:19:54Nejdå, garderoberna är allt annat än heliga. vore nästan en lättnad att få riva dessa , men har som sagt ingen annan garderobsförvaring på nedre plan, så det blir i så fall att tänka till rejält var nya garderober skall placeras.Gör lägre garderober och du får plats med pump ovanför, kanske möblera om hallen med låg garderob direkt dikt mot ytterdörrväggen och pumpen ovanförVore inte det ganska dumt att ha den ovanför en garderob? Av vad jag förstått måste ju kall luft kunna pasera lätt tillbaka till inneenheten, och att då montera den ovanför en garderob borde ju verkligen "strypa" den tillförseln?Eller så förstod jag dig fullständigt fel
245 i takhöjd, innerdelen suger in luften i ovandelen dvs närmst taket nog bör det finnas plats för den att suga till sig takluften väljer en större innerdel sticker den ju ut mer från väggen och vill du göra det snyggt behöver ju garderober inte vara så djupa. Skulle du välja du minsta möjliga modell tex p1'an så sticker den bara ut 21 cm från väggen vill man under en sån få en snygg förvaring kan tänkas man väljer några 25-30 cm djupa köksöverrskåp, har själv sådana ställda på varandra i min grovhall perfekta som skoförvaring.Köksplaceringen är nog den bästa då du kan blåsa vidare köksuppvärmd luft och kök är ändå lite bullrigare än övriga rum så lite fläktljud är nog inget man störs av och troligen kan nog luftströmmen riktas från köket så det lättare når upp i trappan. Du måste ju köra med lite fläkt så räkna med att mesta värmen hamnar minst 5-6 meter bort dvs värmen når längre än vad man kanske räknar med.