Jag läste tråden för några dagar sedan och hoppades att någon som vet mer än jag om gasregulatorer skulle skriva något, men uppenbarligen inte. Den enda MIG-svetsregulator jag har mekat med var italiensk och såg inte alls ut på samma sätt.
Eftersom den där insexskruven är låst med en låsmutter och sitter så att säga mitt emot vredet för att ställa in gasflödet, så skulle jag tro att det är en justeranordning för att förspänna regulatorfjädern så att skalan visar rätt. Det ska definitivt inte blåsa ut rakt igenom den, det tyder ju på att materialet har gått sönder i botten - kanske det har varit en por i mässingen och bara någon tiondels mm gods kvar efter bearbetningen på fabriken. Jag skulle inte använda den regulatorn om jag inte vore absolut därtill nödd och tvungen. Och om jag ändå skulle använda den, så skulle jag se till att rikta den så att inget ömtåligt finns åt det håll dit insexskruven skulle kunna sticka iväg om det blir totalhaveri. De höga trycken i gastuber är inte att leka med.
Om du får för dig att skruva isär för att se vad som har hänt, så märk upp mycket noga i vilket läge skruven står. Gör en rits så du kan skruva tillbaks den i samma läge, och mät utsticket eller räkna gängvarv för att hålla koll på hur långt den ska skruvas in. Skruva ut reglerskruven helt (minimum gastryck eller flöde) innan du börjar lossa insexskruven. Och, såklart, ha inte regulatorn på plats på gasflaskan när du gör det. ESAB borde kunna få fram en sprängskiss på regulatorn om man lyckas fråga rätt person - inte nödvändigtvis den första man får tag i.