Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga golvvärme i befintlig trägolv?  (läst 4460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Lägga golvvärme i befintlig trägolv?
« skrivet: 13 februari 2011, 14:59:48 »
Planerar att isolera golvet mot källaren och tänkte samtidig att lägga golvvärmesliongor före jag isolerar. Problemet ä att vi önskar att bevara det befintliga golvet från 1926. Golvet är 32 mm tjockt och ligger på ca 250 mm bjälkar isolerad med lera. Planen är att riva nerifrån och ärsetta leran med 250+50 mm isolation. Före isoleringen tänker jag montera upp värmeslingor och värmefördelingsplåter nerifrån, för att öka komforten. Vi kommer att använda radiatorer i tillägg. Jag ser några, men kan hända inte alla, utmaningar med detta och är mycket tacksam för alla kommentarer.

Vill det fungera med värmeslingor i såpass tjockt golv, och hur stor effekt vill man kunde förvänta per m2 per ºK tempdifferens?

Tänker att klämma upp rören med värmefördelingsplatorna. Inte med skruvar direkt igenom, men med en list, så plattorna kan utvida och krympa fritt. Har någon gjort detta med häll tidligare eller finns det speciellt ut styr för montering nerifrån?

Vill det vara möjligt att böja röret under bjälkorna för att släppa borra hål överst på bjälken för att korsa bjälken? (tänker bara korsa i ederna närmast väggen. Eller vill det ge problem med ansamling av luft som inte går att lufta ut?

Är tacksamför alla inspel, och förlåt min svenska! (Bor i Oslo)




Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lägga golvvärme i befintlig trägolv?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2011, 12:24:11 »
Jag känner spontant att det dels är ett jättejobb, dels kommer det inte bli riktigt bra.
Det måste vara lättare att bryta upp det gamla golvet, lägga spårad spånskiva med reflektionsplåt och sen lägga tillbaka golvet.
Du kan ha 32mm trä ovan golvvärme men det kan krävas ganska höga framledningstemperaturer.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 758
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lägga golvvärme i befintlig trägolv?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2011, 18:50:01 »
Tänk också på att du inte får ha för stark värme under ett trägolv då det krymper och sväller med fuktighet och värme.
I TK-råd 109R daterad 97-12-18 (från Golvbranchens riksorganisanisation) står tex om golvvärme och trägolv:
- Yttemperaturen på trägolv får aldrig överstiga 27 grader
- Gäller även under möbler och mattor

I praktiken innebär det nog ett lågtemperatursystem, tätt mellan vattenrören under golvet och inga tjocka mattor på golvet när det är som kallast på vintern

I mitt kök med golvärme och parkettgolv sattes in bla en termostat för att jag skall kunna hålla värmen under kontroll. Dock verkar det som om jag har för hög temperatur då springorna mellan plankorna (22 mm Tarkett spikade direkt på reglarna) blir rätt stora på vintern.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lägga golvvärme i befintlig trägolv?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2011, 22:23:37 »
Tack för svar så långt. Ja golvvärme vill nog inte kunde andvändas som enda värmekälda givet begränsning i tilrådligt framledningstemperatur samt att väggar är oisolerade och vi fortfarande har dom gamla fönstren i bruk. Dock med extra innerfönster. Vi vill ju nödigt förstöra dom gamla golven. Eftersom huset har såpass mycket kvar av det gamla, önskar vi inte att göra för stora ombygnader.

Hoppet är att tilrättläga för mest möjlig effektiv bruk av bergvärmepump vid att lite värme i golven gör att vi kan sänka rumstemperaturen något och samtidigt använda dom gamla radiatorerna samman med några nya under fönstren. På det viset hoppas vi på lite bettre komfort och lägre energiräkning.

Kim

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Lägga golvvärme i befintlig trägolv?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2011, 00:27:25 »
Hej aalbork, jag tänker göra som du, montera golvvärme underifrÃ¥n källaren. Skälet är för att slippa riva uppbefintligt 28mm spÃ¥ntat trägolv. anledningen att montera in golvvärme är för att öka inbyggd värmeeffekt  pÃ¥ bottenvÃ¥ningen (f.n. radiatorer), den är för liten i förhÃ¥llande till övervÃ¥ningens radiatorer. pÃ¥ sÃ¥ sätt kommer jag att kunna sänka framledningstemperaturen ut frÃ¥n värmepumpen och därmed förbättra dess COP.
jag anser att det är viktigt att 1) inte ha för hög temp i golvvärmen 2) att isolera nedåt så mycket som möjligt, värmen ska ju gå uppåt! Så där har du rätt förutsättning med plats för 250mm isolering. det blir dock nödvändigt att borra hål för slingorna i änden av golvreglarnas överkant och det blir mycket pyssel med att dra igenom 80-90meter slang per slinga, behöver lägga ut 70kvm. Jag har tänkt att fästa slingorna med värmefördelningsplåtar, som jag fäster med häftpistol i golvbräderna. Det är viktigt att plåtarna har god kontakt med trägolvet, helst ingen luft alls emellan. Huruvida det behövs en shunt eller räcker med reglerventiler för att styra värmen funderar jag på än.
Om du skaffar innanfönster så har jag en lösning på hur du kan göra isolerruror själv till ett pris som vida understiger marknadspriser. Har haft kontakt med Pilkinton som beräknat att mitt u-värde i fönstren förbättras från 2,8 till 1,2
Hade!
/ Bo på Koster
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lägga golvvärme i befintlig trägolv?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2011, 07:42:07 »
En av mina bekanta har denna lösning: Bergvärme och fritt liggande slingor med vattenburengolvvärme under de gamla golvplankorna.

Det funkar mycket bra, men han eldar i sin kamin när det är kallt ute.

Det räcker med vanliga golvvärmeshuntar för att hålla nere värmen och man kan ju lägga flera slingor för att slippa dra så långa slangar.

Jag skulle lägga 20 mm ribbor direkt under golvet och sedan skruva slangen med clips i dem. Betydligt enklare än att använda plåt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!