Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: svets eller kläm på kollektor  (läst 2631 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Målarn

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
svets eller kläm på kollektor
« skrivet: 13 februari 2011, 11:16:54 »
Har alla svetsad vinkel mellan brunnskollektorn och markslangen eller vågar man köra med Vatette klämkoppling och stödhylsa?
Känns lite omständigt att åka och hyra en svets samt även tveksamt att svetsa när det är -10 ute .

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: svets eller kläm på kollektor
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2011, 13:02:24 »
Har alla svetsad vinkel mellan brunnskollektorn och markslangen eller vågar man köra med Vatette klämkoppling och stödhylsa?
Känns lite omständigt att åka och hyra en svets samt även tveksamt att svetsa när det är -10 ute .

Fixade inte borrarn kollektorn?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Målarn

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Karma +0/-0
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2011, 13:04:33 »

[/quote]

Nix bara slangarna och locket, inga vinklar.

Utloggad Smurfen.

• Guldmedlem
  • Karma +15/-13
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2011, 13:07:09 »

Nix bara slangarna och locket, inga vinklar.
[/quote]

Egentligen ska väl kläm hålla lika bra för det håller ju inne men borde bli bättre med svets finns säker nån med koll som svarar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Timmerhus

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2011, 17:55:20 »
Hej
Enligt min borrare så ska vinklarna värmas på, genom att man kopplar ström på två kontaktpunkter på vinklarna.
Ska hämta mina vinklar på tisdag då får jag se vad han menar.
Timmerhus
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- våningen.
 Över- våningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad Målarn

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Karma +0/-0
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2011, 18:49:37 »
Hej
Enligt min borrare så ska vinklarna värmas på, genom att man kopplar ström på två kontaktpunkter på vinklarna.
Timmerhus

Ja det är det som kallas svets, är tveksam till att svetsa när det är så kallt ute , risken finns väl att det inte smälter ihop ordentligt

Utloggad Smurfen.

• Guldmedlem
  • Karma +15/-13
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2011, 19:00:32 »
Hej
Timmerhus

Ja det är det som kallas svets, är tveksam till att svetsa när det är så kallt ute , risken finns väl att det inte smälter ihop ordentligt

Har ingen aning men är det inte bara att värma mera eller längre skulle inte vilja göra det själv synd om det läcker *vinkar*.

Utloggad leifa.k

• Amatör, absolut ingen
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2011, 09:15:23 »
Hos mig så programmerade de "svetsen" innan, har för mig att det var temp och slangdiameter. Så var det även typ slangklämma, fast den är nog kanske mera till för att hålla grejjorna på plats under svetsningen. Känns lite som att jag spekulerar...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Timmerhus

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2011, 09:27:29 »
Kontaktade borrfirman nyss.
De kommer och" svetsar" när jag grävt diket till huset.
Lite hårt just nu. Så det var inget man behövde göra själv. Skönt.

Timmerhus

Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- våningen.
 Över- våningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad Göran.w

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2011, 13:08:41 »
Svetsa är inget svårt och går att göra hur kallt det än är men för att få göra det måste man ha plast svets licens för geotermi system som det så fint heter.

Igentligen är det ingen svetsning utan man skickar ström genom skarv muffen så den smälter ihop med slangen.

Rätt utfört blir skarven starkare än slangen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!