0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Från hemsidan idag:"Trendimport fortsätter att växa i Europa med finansiell stabilitet och kundfokus. Idag går 80% av affärerna till företag. Trendimport tar ansvar I hela värdekedjan från produktveckling genom logistik och eftermarknad.Trendimports huvudkontor är beläget i Nacka. Kvalitetsäkringskontoret är placerat i Shanghai."Så snabbt kan det gå.. och alla garantiåtagande puts väck.
Jo jag såg det pressmeddelandet.. Och hur skulle man kunna dölja en konkurs? det utannonseras ju till o med.Min poäng var att samtidigt som man är i konkurs har texten:"Trendimport fortsätter att växa i Europa med finansiell stabilitet och kundfokus. Idag går 80% av affärerna till företag. Trendimport tar ansvar I hela värdekedjan från produktveckling genom logistik och eftermarknad.Trendimports huvudkontor är beläget i Nacka. Kvalitetsäkringskontoret är placerat i Shanghai."http://www.trendimport.se/system/content46/about.aspBudskapen "diffar" lite tycker jag..Det kan ur konsumentperspektiv vara upplysande att notera sådana budskap och vad dom är värda. I det här fallet kommer med största sannolikhet tusentals kunder stå utan utlovade garantiåtaganden tex.. Att sända ett garantianspråk till en konkursförvaltare lär knappast vara särskilt framgångsrikt. Och jag tror inte att Vdn kommer att sälja sin villa och sin BMW X3 för att kunderna skall få sina garantiärenden ersatta..
Det är inte säkert att de har tillgång till sin hemsida.De företag jag haft som kunder, och som gått i KK, har i vart fall aldrig svarat på några mail, så jag gissar att de stängs ute helt och hållet från sina datorer.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 09 februari 2011, 15:18:39Jo jag såg det pressmeddelandet.. Och hur skulle man kunna dölja en konkurs? det utannonseras ju till o med.Min poäng var att samtidigt som man är i konkurs har texten:"Trendimport fortsätter att växa i Europa med finansiell stabilitet och kundfokus. Idag går 80% av affärerna till företag. Trendimport tar ansvar I hela värdekedjan från produktveckling genom logistik och eftermarknad.Trendimports huvudkontor är beläget i Nacka. Kvalitetsäkringskontoret är placerat i Shanghai."http://www.trendimport.se/system/content46/about.aspBudskapen "diffar" lite tycker jag..Det kan ur konsumentperspektiv vara upplysande att notera sådana budskap och vad dom är värda. I det här fallet kommer med största sannolikhet tusentals kunder stå utan utlovade garantiåtaganden tex.. Att sända ett garantianspråk till en konkursförvaltare lär knappast vara särskilt framgångsrikt. Och jag tror inte att Vdn kommer att sälja sin villa och sin BMW X3 för att kunderna skall få sina garantiärenden ersatta..Jag håller med om att man borde ha en infon direkt på sin förstasida för att det ska vara helt ärligt. Samtidigt så är varumärken och firmanamn en ekonomisk tillgång i bolaget och då vill man nog inte skylta mer än nödvändigt.För den som redan köpt sin VP eller moped (före ansökan) så spelar det ju ingen roll hur mycket dom skyltar med konkursansökan. För den som inte köpt ännu kan man tycka att dom borde upplysa om ansökan.Har man dessutom köpt sin produkt via någon av deras återförsäljare så spelar konkursansökan inte så stor roll (garantimässigt) eftersom det är ÅF som hara garantiansvaret. Att det sen i praktiken blir svårt eftersom ÅF inte vill/kan laga prylarna är ju inte kul.
Citat från: utopiazz skrivet 10 februari 2011, 07:46:02Citat från: zibrosc1235 skrivet 09 februari 2011, 15:18:39Jo jag såg det pressmeddelandet.. Och hur skulle man kunna dölja en konkurs? det utannonseras ju till o med.Min poäng var att samtidigt som man är i konkurs har texten:"Trendimport fortsätter att växa i Europa med finansiell stabilitet och kundfokus. Idag går 80% av affärerna till företag. Trendimport tar ansvar I hela värdekedjan från produktveckling genom logistik och eftermarknad.Trendimports huvudkontor är beläget i Nacka. Kvalitetsäkringskontoret är placerat i Shanghai."http://www.trendimport.se/system/content46/about.aspBudskapen "diffar" lite tycker jag..Det kan ur konsumentperspektiv vara upplysande att notera sådana budskap och vad dom är värda. I det här fallet kommer med största sannolikhet tusentals kunder stå utan utlovade garantiåtaganden tex.. Att sända ett garantianspråk till en konkursförvaltare lär knappast vara särskilt framgångsrikt. Och jag tror inte att Vdn kommer att sälja sin villa och sin BMW X3 för att kunderna skall få sina garantiärenden ersatta..Jag håller med om att man borde ha en infon direkt på sin förstasida för att det ska vara helt ärligt. Samtidigt så är varumärken och firmanamn en ekonomisk tillgång i bolaget och då vill man nog inte skylta mer än nödvändigt.För den som redan köpt sin VP eller moped (före ansökan) så spelar det ju ingen roll hur mycket dom skyltar med konkursansökan. För den som inte köpt ännu kan man tycka att dom borde upplysa om ansökan.Har man dessutom köpt sin produkt via någon av deras återförsäljare så spelar konkursansökan inte så stor roll (garantimässigt) eftersom det är ÅF som hara garantiansvaret. Att det sen i praktiken blir svårt eftersom ÅF inte vill/kan laga prylarna är ju inte kul. tråkigt men jag kommer att bulla upp med massa reservdelar till dessa maskiner som jag även fortsättningsvis kommer att sälja till vääldigt låga marginaler så att alla kan få igång sina maskiner. kommer även att fortsätta med suport gratis om någon har problem !!krister
Enligt uppgifter som jag tagit del av så är konkursförvaltaren postivit inställd till möjligheterna för att en ny ägare tar över och driver verksamheten vidare.Hur det blir med produktutbud och garantier är dock så vitt jag förstår helt upp till en eventuellt ny ägare att ta ställning till i fall som dessa.En ny ägare har alltså inga skyldigheter att bibehålla garantier eller tillhandahålla reservdelar på tidigare sålda varor, men kan välja att göra det för att vårda varumärket.