Hej på er.
Flyttade i somras in i ny kåk (Eksjöhus Ekeberga, 206kvm boyta+några kvadrat öppet båda våningarna) som värms med en IVT490. Jag har förstått att det inte är den optimala uppvärmningsformen men vår elförbrukning är inte hemsk.
Pumpen är inställd av föregående ägare till huset och den håller 20,8 grader i hela huset helt oberoende av hur kallt det är ute, så det är inget fel på lufttempen.
Vi har dock ett "i-landsproblem". Badrumsgolven blir inte "mysvarma" när det är +5/-3 grader (dom blir inte jättevarma annars heller, men det är iallfall bättre). Vi har trådlösa termostater som är ställda på max i badrummen.
Framledningstemp vid 0-gradigt = ca 30 grader (målvärde 29,6).
Borde inte den framledningstempen räcka till för att värma golven ordentligt? Vid -10 grader är framledningstempen bara några få grader högre, men då är det mycket skönare. Beror det på att ventilen "stryper" flödet trots att den står på fullt på termostaten?
Skall jag behöva ställa om kurvan? Kan jag tvinga ventilen att öppna mer?
Tips och tricks mottages gärna.
Sen frågar jag samtidigt. 17500kwh, 206 kvm, 20,8 grader överallt hela tiden. Kan jag sänka detta på något enkelt sätt? Konstruktion är golvvärme bottenvåning med radiatorer på övervåning.
/ Jens