0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejMaskinerna har troligen slagit i taket för hur mycket värmeväxlarytorna kan belastas. Om man överskrider detta så ökar underkylningen och så får man böta med tätare avfrostningar. Man får COP=1 på "övervarvet". Helt logiskt, pi.r.MVH/Gano
Så här ser det ut om man plottar effekt vid 100% last för olika temperaturer. I diagrammet visas MEs FD25 och FD35 som jämförelse, tillsammans med gamla RAS10, 13 och 16. Jag har gjort 2 kurvor för RAS13. En som Energimyndigheten säger, och en som jag tror det borde vara.Tycker ni verkligen att det är helt naturligt att kurvan ska göra en sådan "knäck"..?Jag har inte plottat alla testade pumpar, men rätt många. Ingen annan ser ut så där. Byter man däremot plats på värdena för +2 och -7 °C, som jag gjort, ser det däremot helt "normalt" ut.
Vem vare nu... som hade en RAS Multi 18 och en 10 och 13 inne. Som noterade mindre avfrost md 18 som utedel. Så precis som du säger borde det vara. Inte tvärt om. Menar ni att dessa tester är så kassa att dom inte avspeglar verkligheten?