0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har samma problem, mitt FTX system har en förvärmare på 2KW som går 24/7 under dom 5 kallaste månaderna. Inte blir det speciellt varmt heller, huset byggt 2000 på 155kvadrat har tjocka välisolerade väggar, isolerad vind samt 3 glasfönster. Elförbrukning ca 24.000 kw/h år. Filter är bytta och systemets luft flöde blev injusterat strax innan vi flyttade in. Hittade n termostat och skruvade ner den till 0 från 24 och då sjunker elförbrukningen med 1 kw, kanske är det någon kanalvärmare/eftervärmare.Håller ca 20 grader värme ner till 0 grader utetemp med 2 KW värmare på, vid -10 ute så klarar det att hålla 16grader inne och vi får komplettera med elradiatorer och värmegolv. Har en förbrukning på minst 100KWh/dygn dec/jan/Feb för att hålla 18 grader inne. När det var 5 grader ute temp så testade jag att ställa om systemet från Värme till Ventilation, och på ca 30 minuter så märktes det hur mycket kallare det blev innomhus.. svin kallt .. på så kort tid. Jag får kännslan av att vi har ventilerat ut större delen av vår värme under vintern och att systemet inte kan återvinna speciellt mycket. Har nu installerat en luftvärmepump och ställt FTX systemet på lägsta fläktnivå "30%" och 18grader. kör upp till 24grader och stänger av LVP, ca 1h senare har temperaturen sjunkit från 24 till 20 grader. vid en ute temp på ca 10 grader.Jag skulle vilja stänga av min förvärmare, men vet inte om det går eller hur man gör.
Ni har ju en elradiator i ventilationen.Klart det kostar pengar.
....det finns lösningar med tilluftsvärme från vp.....men man kan alltid sätta ett enkelt spjäll på frånluften om man vill minska flödet.
Intressant tråd detta, måste jämföra med vårt hus från 1996 med "gammalt" FTX-aggregat. Ganska lika husegenskaper och med direktel som huvudsaklig uppvärmning. Huset är en trävilla på 145 kvm, 3-glas fönster, FTX typ korsvärmeväxlare med förvärme 1000W och en årlig förbrukning på ca 16000 kvm belägen i stockholm... Crank: Om ni har 24 000 kwh/år måste ni bo långt norröver (i förhållande till Stockholm) annars måste ni ha problem med köldbryggor, husets täthet eller något annat fel på huset... har du koll på hur mycket VPn du skaffat påverkat den totala energiförbrukningen? ( e nämligen inne på samma bana att skaffa LLVP för att få ner förbrukningen ett snäpp)Vi har en vridbar termostat inuti vårt FTX-aggregat, öppnar man locket så hittar man den där "friskluftintaget" sitter, där sitter också elspiralen (förvärmaren). Termostaten går att vrida mellan 0-30 gr, har loggat aggregatet på 4 ställen, strax innan växlaren, direkt efter, mätt innetemp samt temp på utgående. (med trådlösa givare och väderstation från Clasohlson). Mätningarna har gjort att jag själv lärt mig aggregatets arbetskurvor vid olika utetemperaturer och kunde själv kalibrera efter det. Har upptäckt att inställt värde på termostaten inte stämmer överrens med temp i tilluftsdonen, har hittat en optimal inställning för vårt agg. med att ställa termon på 23 gr (säkert olika på andra äldre aggregat). Med den inställingen går förvärmaren på med "intervalluppvärmning" vid utetemp lägre än -5 gr. Detta gör att tempen i tilluften inte understiger 16 gr vilket jag tycker är gränsen för att inte uppleva kallras. Vrider jag ner termostaten till "0" så stängs förvärmaren av helt, men som "snuppesno" beskriver som kan man få följdproblem med avstängd för-/eftervärme i FTX-ventilationen då metallrören får fuktutfällningar på utsidan (inne i bjälklagen/i vindsisoleringen).
Och hur värmer du upp tilluften i huset vintertid (då utetemp understiger -5)?
Vad är fördelen med en roterande värmevxl?