0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har helt rätt Raffen.Sammanställningen är indelad i olika grupper, kompressor, kretskort etc. En av grupperna är just "läckage förångare". Det framgår inte för någon grupp vad som egentligen har förorsakat skadan. Vet inte om det egentligen är intressant eller misstänker du att försäkringsbedrägerier?Det var ändå 320 anmälda läckage på förångare under 2009.Ta gärna ett titt själv på Folksams hemsida Johan
Doggydoggen,Kanske inte har någon betydelse just för de Toshiba modeller du nämner men man får inte glömma bort att listan bara redovisar anmälda skador till försäkringsbolagen. En märke/modell med lång garantitid dyker således inte upp innan garantitidens utgång. Eventuella skador innan dess blir ju garantiåtaganden.Johan
Raffen,jag kan inte säga mot dig för jag vet inte hur läckagen har uppstått. Jag tror nog också som du att en ishackning kanske ligger bakom i många fall. Men, du efterfrågade dock fakta lite tidigare i tråden och lite svar har du väl ändå fått?Jag har själv ingen erfarenhet av hur man tar bort is från värmepumpen för det har aldrig hänt med mina pumpar. Då har jag ändå Panasonic som om man får tro många inlägg på detta forum är rena B-pumpen. Själv tycker jag att mina fungerar riktigt bra.Johan
Citat från: Northkingen skrivet 27 januari 2011, 17:09:40Citat från: Raffen skrivet 27 januari 2011, 16:53:18Ja jag håller med dig här Dogge, man behöver inte alls vända sig mot pumparna och be till dem eftersom de brukar ju sköta sig så bra ändå på egen hand. Men att komma med såvitt jag kan förstå här helt oriktiga och dessutom fullständigt felaktiga påståenden när det gäller att det skulle förekomma läckage på Toshibas förångare inkl en massa andra fel på pumparna som gör att man inte ens vågar installera dessa pumpar på ett längre avstånd ifrån sig som den här s.k montören påstod, det är väl ett av de värsta understatement som jag har sett här på forumet måste jag säga.Numera förvånas man inte alls över att få läsa om div stolpskott som kallar sig både för installatörer och montörer och som förekommer i div trådar här på forumet, och det är väl bara att anse att den montör som kingen pratade med här och uttalade sig tillhör samma kategori, antagligen så sålde han och installerade andra pumpfabrikat och då är ofta alla andra fabrikat helt kass givetvis. Sen kan man också fråga sig hur osanna och oriktiga uppgifter egentligen man får komma med på ett forum, här är väl t.om frågan om inte detta rent av är åtalbart.Skall bli skoj att se hur Rickard hanterar Kingens inlägg och uppgifter i den här tråden, skulle väl nästan vilja rekommendera honom att plocka bort detta inlägg helt alltså. Mvh Raffen. Nja enligt hans hemsida så finns Toshiba fortfarande i hans sortiment.......sen hurvida det han sa är sant eller inte kan jag tyvärr inte svara på men enligt han var det överlägset klart mest fel på Toshibapumparna av dem han sålde och installerade. Sen så har jag personligen inget som helst intresse av att svartmåla Toshiba eller något annat märke utan jag berättar bara vad den montör jag pratat med sa.....sen så kan jag inte förstå varför han skulle hitta på detta?? Han sa att de pumpar som fungerat bäst med minst problem av dem han sålde och monterade var mitsubishi och Fujitsu. //KristerHej Krister! Ja nu är det väl ändå på det sättet att vi forummedlemmar ändå har ett rätt stort ansvar anser jag vad det är vi skriver och förmedlar här på forumet, och det är väl inget försvar att man bara skulle hänvisa till "någon" annans uppfattning vem nu än den här individen "någon" än månde vara, och spec när/om man inte kan påvisa eller verifiera sanningshalten i dylika påståenden på något sätt alltså. Tänk om alla inkl jag själv skulle förmedla allt det struntsnack som man ibland kan få höra om allt möjligt inkl energifrågor, värmepumpar mm, då skulle man ju fullständigt tappa trovärdigheten + att forumet bara skulle bli en plats för enbart sk*tsnack.Nej det här duger givetvis inte Kingen utan eftersom det är du som har förmedlat det här budskapet ang Toshibas pumpar så är det givetvis du som också är ansvarig för den här informationen, och då är det också ditt ansvar som jag ser det att plocka fram riktiga fakta i målet för att visa att det du nämnde här är helt riktiga och sanna uppgifter. Det går säkert att fixa fram felstatistik och uppgifter inkl reklamationer via felanmälningar, arbetsordrar, faktureringsunderlag mm, samt vad det är frågan om för pumpar i det här fallet (E eller ND-modeller) till att börja med. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 27 januari 2011, 16:53:18Ja jag håller med dig här Dogge, man behöver inte alls vända sig mot pumparna och be till dem eftersom de brukar ju sköta sig så bra ändå på egen hand. Men att komma med såvitt jag kan förstå här helt oriktiga och dessutom fullständigt felaktiga påståenden när det gäller att det skulle förekomma läckage på Toshibas förångare inkl en massa andra fel på pumparna som gör att man inte ens vågar installera dessa pumpar på ett längre avstånd ifrån sig som den här s.k montören påstod, det är väl ett av de värsta understatement som jag har sett här på forumet måste jag säga.Numera förvånas man inte alls över att få läsa om div stolpskott som kallar sig både för installatörer och montörer och som förekommer i div trådar här på forumet, och det är väl bara att anse att den montör som kingen pratade med här och uttalade sig tillhör samma kategori, antagligen så sålde han och installerade andra pumpfabrikat och då är ofta alla andra fabrikat helt kass givetvis. Sen kan man också fråga sig hur osanna och oriktiga uppgifter egentligen man får komma med på ett forum, här är väl t.om frågan om inte detta rent av är åtalbart.Skall bli skoj att se hur Rickard hanterar Kingens inlägg och uppgifter i den här tråden, skulle väl nästan vilja rekommendera honom att plocka bort detta inlägg helt alltså. Mvh Raffen. Nja enligt hans hemsida så finns Toshiba fortfarande i hans sortiment.......sen hurvida det han sa är sant eller inte kan jag tyvärr inte svara på men enligt han var det överlägset klart mest fel på Toshibapumparna av dem han sålde och installerade. Sen så har jag personligen inget som helst intresse av att svartmåla Toshiba eller något annat märke utan jag berättar bara vad den montör jag pratat med sa.....sen så kan jag inte förstå varför han skulle hitta på detta?? Han sa att de pumpar som fungerat bäst med minst problem av dem han sålde och monterade var mitsubishi och Fujitsu. //Krister
Ja jag håller med dig här Dogge, man behöver inte alls vända sig mot pumparna och be till dem eftersom de brukar ju sköta sig så bra ändå på egen hand. Men att komma med såvitt jag kan förstå här helt oriktiga och dessutom fullständigt felaktiga påståenden när det gäller att det skulle förekomma läckage på Toshibas förångare inkl en massa andra fel på pumparna som gör att man inte ens vågar installera dessa pumpar på ett längre avstånd ifrån sig som den här s.k montören påstod, det är väl ett av de värsta understatement som jag har sett här på forumet måste jag säga.Numera förvånas man inte alls över att få läsa om div stolpskott som kallar sig både för installatörer och montörer och som förekommer i div trådar här på forumet, och det är väl bara att anse att den montör som kingen pratade med här och uttalade sig tillhör samma kategori, antagligen så sålde han och installerade andra pumpfabrikat och då är ofta alla andra fabrikat helt kass givetvis. Sen kan man också fråga sig hur osanna och oriktiga uppgifter egentligen man får komma med på ett forum, här är väl t.om frågan om inte detta rent av är åtalbart.Skall bli skoj att se hur Rickard hanterar Kingens inlägg och uppgifter i den här tråden, skulle väl nästan vilja rekommendera honom att plocka bort detta inlägg helt alltså. Mvh Raffen.