0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 29 januari 2011, 13:39:27Citat från: Nisse-Gurra skrivet 29 januari 2011, 11:55:24jag har hellre en stark värmepump när det är kallt än en som är svag när det är varmt....Jag tror dessvärre inte att du riktigt har hängt med i utvecklingen på senare år när det gäller luftvärmepumpar Nisse-Gurra. Idag kan man ju få båda delar/fördelarna om man så önskar, och med 2 st pumpar eller kanske t.om 3 st så kan man ändå alltså uppnå största möjliga besparing både vid ett litet värmebehov i husen samtidigt som man klarar sig utan minsta tvekan med bara pumparna lätt ned till en utetemp på ca 25-30 minusgrader. Mvh Raffen. VARNING till ej insatta läsare av denna tråd!Nu Raffen generaliserar du MYCKET grovt.I vårt hus, (Älvsbyhus, ett av Sveriges vanligaste villamodeller) som trots allt bara är i ett plan skulle vi behöva minst 3 värmepumpar för att hålla en dräglig inntemp vid -15°C sett till energibehovet och uteffekten på värmepumparna.Detta skulle också kräva att vi hade dörrarna i ekonomidelen öppna mellan Sy/hobbyrum, bastu, garage, tvättstuga och dusch, vilket i vart fall jag inte skulle vilja göra.I hus med fler än ett plan behövs sannorlikt 1-2 värmepumpar ytterligare för varje nytt plan i huset, och man kommer ÄNDÅ inte att få fullgod värmekomfort i hela huset.LLVP är och förblir ett komplement, även om det säkert för vissa individer, i vissa hus, kan vara ett mycket bra komplement, eller t.o.m i undantagsfall ett fullgott alternativ/ersättning för ett konventionellt centralt värmesystem.Med vissa individer menar jag de individer som kan acceptera att inte ha en jämn värme i hela huset/alla rum, alltid.
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 29 januari 2011, 11:55:24jag har hellre en stark värmepump när det är kallt än en som är svag när det är varmt....Jag tror dessvärre inte att du riktigt har hängt med i utvecklingen på senare år när det gäller luftvärmepumpar Nisse-Gurra. Idag kan man ju få båda delar/fördelarna om man så önskar, och med 2 st pumpar eller kanske t.om 3 st så kan man ändå alltså uppnå största möjliga besparing både vid ett litet värmebehov i husen samtidigt som man klarar sig utan minsta tvekan med bara pumparna lätt ned till en utetemp på ca 25-30 minusgrader. Mvh Raffen.
jag har hellre en stark värmepump när det är kallt än en som är svag när det är varmt....
Raffen, du vet att huset drar den energi som det läcker vad Spelar ingen roll med dina lågeffekt maskiner. Det drar ändå så mkt som det läcker.
Jag tror att du vida överdriver vikten att låg lägsta uteffekt, det kostar inte mer att värme med 1 kW i 30 minuter, än att värma med 0.5 kW i 60 minuter.Och om det gör det är det ytterst marginellt.