0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fast det är väl just förlusten av att veva runt en jätte-kompressor, och ändå bara få ut moderat värme-effekt, som gör att ett sånt system inte är någe bra = inte lika effektivt.
Med en ideal (förlustfri) kompressor kan jag inte förstå annat än att det borde funka lika bra. Eller..?
Just propan har en kokpunkt på -42°C, så det är ju en liten bit kvar ner till atmosfärstryck för dom flesta av oss - som inte bor i Naimakka...Koldioxid ligger ju lite bättre till med -78°C, men det fryser redan vid -57°C, så det är kanske inget alternativ i alla fall om man bor i Naimakka... Koldioxid har även andra nackdelar om jag förstått rätt (svårt med oljan tex.). Det är väl ingen som använt det i luft-luft ännu..?(har inte riktig koll på fryspunkten för CO2 vid atmosvärstryck)
Citat från: pi.r skrivet 02 mars 2011, 00:07:05Fast det är väl just förlusten av att veva runt en jätte-kompressor, och ändå bara få ut moderat värme-effekt, som gör att ett sånt system inte är någe bra = inte lika effektivt.Verkningsgraden är faktiskt bättre på en R600a kylskåpskompressor än dito R134a för samma effekt fast den med R600a har dubbla slagvolymen.
Hur blir det med effektiviteten i ett kaskad-system? Går dom att få lika bra (fast dyrare), eller får dom även sämre effektivitet?
Det är ju lite grejer på gång med HFO-1234yf GWP 4 och en avkomma på den teknikenOpteon xp-10 med runt 600 i GWP. Den ska bli en drop in till R134aKanske kommer lite andra grejer. För oss här så borde det väl vara viktigt med köldmedium som kan ge högre temperaturer som R134a.Har svårt att se att det skulle vara så bra med R290 som "vanligt folk" ska kunna slaska runt med hur som helst.Funkar säkert bra för folk som vet vad dem gör, men det brukar ju smälla ett par husvagnar varje sommar. Hur blir det med en miljon LLVP ute stugorna Jag vill dessutom ha min VP inne, känner inte för att skotta mig fram till den
Har för mig att MAC direktivet är 450 men inte helt säker.Man borde kolla på funktionen istället för att jaga GWP. Men tyvärr Personligen så vill jag ha kvar R134a, det funkar kanon med det, varför byta
1300 har R134a Vilket är bättre än R407c på 1525 och R410A på 1725. R134a är inte lika påfrestande på grejerna vilket är bra.Vad vill du ha då pi.r R290 antar jag. Nej.. jag gillar R134a tills det finns ett alternativ.
Med GWP på 1400 måste funktionen vara bra mycket bättre än alternativen, för att motivera sin användning.