Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Någon som vet ?  (läst 1840 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad direktorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
Någon som vet ?
« skrivet: 22 januari 2011, 18:24:32 »
Det talas om att man skall göra si och så när det skall kollas hur effektiv pumpen är, men ingen som talar om hur varmt det skall vara på högsta börvärde och full fläkt

Har själv erfarenhet från DKE och LKE, skillnaden är markant mellan dessa pumpar när det gäller värme.

DKE pumpen var mycket snabbare att börja producera värme till skillnad mot LKE som behöver en längre startsträcka för att komma upp i temp.

Någon som vet varför, med tanke på att det uttrycks att LKE är effektivare pump, har svårt att inse det med tanke på skillnaderna i tid för att komma upp i temp.

Bara för att cop värdet är bättre så bör det väl inte innebära att den är effektivare, eftersom det tar längre tid för LKE att börja producera värme, så menar jag att det är till nackdel för den totala ekonomin.  Sc:,h

Direktorn


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Någon som vet ?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2011, 18:38:58 »
Självklart direktorn så är det mkt viktigt som jag ser det att pumpen relativt snabbt kommer upp i full värme efter en avfrostning för att man skall få till en ordentlig effektivitet och inte en allt för mkt sänkt innetemp och värmekomfort under avfrostningstiden.
Som ett ex kan jag väl nämna att mina Toshibapumpar är ganska snabbt uppe i en hög värmeavgivning och utblåstemperatur, de brukar vara uppe redan efter ca 1,5-2 minuter efter att innerdelsfläkten har startat upp igen efter resp pumps avfrostning eller ivf till mellan ca +47-50 ºC, och när innerdelsfläkten startar upp igen efter en avfrostning så brukar utblåstempen ligga på ca +28-30 ºC. Max utblåstemperatur ligger i allra bästa fall (och beroende på rådande utetemp givetvis) på mellan ca +52-55 ºC. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 24 januari 2011, 17:30:38 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 687
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Någon som vet ?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2011, 19:15:03 »
Min billige Coolix Inverter har jeg logget flere varmesekvenser på. Etter "tuning" med god isolering for å redusere unødige varmetap, har den ikke bare forbedret COP men også fått langt mer effektiv avfrosting.

Etter 1.5 min kommer god varme. Innen 5 min er det 100% kompressoreffekt. Omlag 8 minutter etter avfrosting avgir pumpen maksimal effekt.
Avfrostingen tar 4-5 minutter, og maskinen er isfri.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 61
  • Kön: Man
SV: Någon som vet ?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2011, 04:13:48 »
Självklart direktorn så är det mkt viktigt som jag ser det att pumpen relativt snabbt kommer upp i full värme efter en avfrostning för att man skall få till en ordentlig effektivitet och inte en allt för mkt sänkt innetemp och värmekomfort under avfrostningstiden.
Som ett ex kan jag nämna att mina Toshibapumpar är nästan uppe i full värmeavgivning och utblåstemperatur efter ca 1,5-2 minuter efter att innerdelsfläkten har startat upp igen efter resp pumps avfrostning eller ivf till ca +49-50 ºC, och när innerdelsfläkten startar upp efter en avfrostning så brukar utblåstempen ligga på ca +28-30 ºC. Max utblåstemperatur ligger i bästa fall (beroende på utetempen givetvis) på mellan ca +52-55 ºC. :)

Mvh Raffen.

Låter mera som min och direktorn´s HE9DKE pumpar fast de blåser ut lägre temp tidigare, så skall ju den nya He9LKE fungera med lite svinn att de ändrat fläkt hastighter m.m så jag mäter på 3 flakt på den och 4 på DKE eller 5 spalar inte roll göralltid mera värme kommer i gång lite fortare dock inte lika snabbt som Raffen´s Toshiba, beror på ute tempen och jag tror att det alltid är kallare här kallare här än hos raffen han måste bo i spanien eller så *ASG*  Låg förbruk´ning kan inte bara bero på optimala inställningar osv men gör en hel del :)




Min LKE frosade av samtidigt som DKE idag och det tog faktiskt lika lång tid 9 min blinkande och efter  14min DKE och 16 LKE,
Innan det blåste det 38-40c. bara -2-3c och snö lite fuktigare luft kanske. //DalaRomeo 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?