Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fast eller flytande.  (läst 45531 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #105 skrivet: 25 januari 2011, 15:34:22 »
@Castrol: Liknelsen med bilen och backspegeln missade helt sitt mål av många olika skäl.
På Autobahn t.ex. så är det framtiden du ser i backspegeln och om du missar
att titta i backspegeln så har du ingen framtid kvar  knUp

Du missar också att tunga resp. lätta material bara ger en skillnad reglermässigt om de
befinner sig INNANFÖR isoleringen. Gedigna väggar av tegel, gråsten eller betong kanske
vi kan bortse ifrån?

Det finns ingen sådan sak som en kurva som motsvarar husets behov av en viss framledningstemperatur
vid en viss utetemperatur. Se'n kan man luta kurvan och knäcka den både hit och dit, det blir ändå
aldrig helt rätt. Orsaken är att varje dag och varje timma har en egen unik uppsättning faktorer
som påverkar hur varmt det är inne i huset. Att få koll på alla dessa faktorer är inte praktiskt möjligt,
men att mäta hur det verkligen är däremot är ganska enkelt.

För att tag sedan var den någon här på forumet som allvarligt hävdade att i Skåne, minsann, där måste
kurvan knäckas i SJU delar. Kan de vara en tillfällighet att SJU är ett mystiskt, heligt tal? SJU budord på den andra
tavlan som Moses fick från Gud. SJU dödssynder, SJU blommor under huvudkudden, SJU sjösjuka sjömän o.s.v.

På andra ställen behöver man tydligen bara knäcka kurvan i TRE delar. Hoppsan, det var också ett heligt tal:
TRE budord på den första tavlan som Moses fick från Gud, TRE vise män, treenigheten, o.s.v.

Sanningen är ju att det inte finns någon kurva att knäcka från första början.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #106 skrivet: 25 januari 2011, 16:17:22 »
Fast rent teoretiskt borde man kunna få en jämnare innetemp med reglering på utetemp.

Att reglera på innetemp innebär ju att tempen måste sjunka under tillslagstempen innan värmen startas, och sedan stiga till frånslagstempen innan den stängs av. Dvs det är teroretiskt omöjligt att få en absolut jämn innetemp med enbart reglering på innetemp. Du har ju heller ingen aning om du behöver brassa på med 12 kW eller om det räcker med 1 kW när innetempen sjunkit med en halv grad.

Reglering på utetemp innebär att man åtminstone i teorin kan beräkna hur mycket energi som måste tillföras för att hålla jämn temperatur. Sedan räcker det ju inte med enbart utetemp, utan vind och sol måste också kompenseras, och då kommer innegivaren in.

I Stiebel-Eltron används innegivaren för att helt stänga av värmen, genom att stoppa cirkpumpen, om innetempen överstiger inställd temp med mer än 1 K.

Stiebel-Eltron har heller ingen knäckningsfunktion, och jag har aldrig saknat den, trots att jag körde relativt länge utan innegivare. Däremot kan kurvlutning och offset ställas in betydligt precisare än för t ex Nibe. Min kurva inne ligger på 0,55, och i garaget på 0,41, och offset kan ställas på 0,1 K.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Fast eller flytande.
« Svar #107 skrivet: 25 januari 2011, 16:40:45 »
@Castrol: Liknelsen med bilen och backspegeln missade helt sitt mål av många olika skäl.
På Autobahn t.ex. så är det framtiden du ser i backspegeln och om du missar
att titta i backspegeln så har du ingen framtid kvar  knUp

Du missar också att tunga resp. lätta material bara ger en skillnad reglermässigt om de
befinner sig INNANFÖR isoleringen. Gedigna väggar av tegel, gråsten eller betong kanske
vi kan bortse ifrån?

Det finns ingen sådan sak som en kurva som motsvarar husets behov av en viss framledningstemperatur
vid en viss utetemperatur. Se'n kan man luta kurvan och knäcka den både hit och dit, det blir ändå
aldrig helt rätt. Orsaken är att varje dag och varje timma har en egen unik uppsättning faktorer
som påverkar hur varmt det är inne i huset. Att få koll på alla dessa faktorer är inte praktiskt möjligt,
men att mäta hur det verkligen är däremot är ganska enkelt.

För att tag sedan var den någon här på forumet som allvarligt hävdade att i Skåne, minsann, där måste
kurvan knäckas i SJU delar. Kan de vara en tillfällighet att SJU är ett mystiskt, heligt tal? SJU budord på den andra
tavlan som Moses fick från Gud. SJU dödssynder, SJU blommor under huvudkudden, SJU sjösjuka sjömän o.s.v.

På andra ställen behöver man tydligen bara knäcka kurvan i TRE delar. Hoppsan, det var också ett heligt tal:
TRE budord på den första tavlan som Moses fick från Gud, TRE vise män, treenigheten, o.s.v.

Sanningen är ju att det inte finns någon kurva att knäcka från första början.

Att det är omöjligt att beräkna en kurva kan inte stämma verkar funka hos de flesta Thumbsup klart att det borde vara bättre att styra efter innetemp men ska det bli riktigt bra skulle man behöva en innegivare i varje rum eller termostater som i de flesta fall innebär en dyrare installation samt driftkostnad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Fast eller flytande.
« Svar #108 skrivet: 25 januari 2011, 20:51:58 »
@Castrol: Liknelsen med bilen och backspegeln missade helt sitt mål av många olika skäl.
På Autobahn t.ex. så är det framtiden du ser i backspegeln och om du missar
att titta i backspegeln så har du ingen framtid kvar  knUp



Är du snabbare än alla andra behöver du inte titta bakåt, allt hänger på att ta "kurvan" rätt
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Fast eller flytande.
« Svar #109 skrivet: 25 januari 2011, 20:59:33 »

Du missar också att tunga resp. lätta material bara ger en skillnad reglermässigt om de
befinner sig INNANFÖR isoleringen.



Berätta hur du resonerar här? Håller inte med fullt ut, men du kanske kan övertyga mig....
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #110 skrivet: 25 januari 2011, 22:09:12 »
@Castrol: Naturlagarna gäller alltid och på Autobahn finns en naturlag som säger:
"Det finns alltid en som är snabbare" med tillägget "och han finns i backspegeln"

Ang. tunga och lätta material så blir det som du säger i byggnader som saknar isolering.
Jag arbetade på Chalmers i 10 års tid och vi satt då i en gammal sjukhusbyggnad från slutet
av 1800-talet. Där var årstiderna förskjutna nästan ett helt "hack". När sommaren lyckades
tränga genom väggarna så var det redan höst på utsidan och så fortsatte det året om.
Hela tiden en hel årstid förskjutet. Här hade förstås styrning på utetemp. varit en total katastrof.

I nybyggda hus med t.ex. fasadtegel så är det fri luftväxling BAKOM teglet och teglet ingår
inte alls i stommen på huset. Innanför teglet ligger vindskydd och så kommer isoleringen.
Det som ligger utanför isoleringen måste vi räkna med att det följer utomhustemperaturerna
både upp och ner, men med viss eftersläpning p.g.a. materialets värmekapacitet.

Den massa som kan påverka inne i huset ligger innanför isoleringen. T.ex. ett betongbjälklag
har 5 gånger högre värmekapacitet än ett träbjälklag. Detta betyder att betongbjälklaget kan
ta emot 5 gånger mer energi än träbjälklaget och ändå inte höjas i temperaur mer för det...
Tunga material innanför isoleringen agerar alltså energibuffert och är väldigt förlåtande om
styrningen på vårt värmesystem ömsom levererar för mycket energi och ömsom för lite.
Om däremot massan kallnar så går det alltså åt 5 gånger så mycket energi att få varmt igen.
De tunga materialen som nyss var vår vän, har nu blivit vår fiende och strävar hela tiden att
dra rummets temperatur mot sin egen...

Även så kallade lätta material i ett hus har en ordentlig värmekapacitet. Detta gör att alla svängningar
i rumsluftens temperatur tas upp och buffras (åt båda håll) i alla hus. Förändringar i temperaturen
inomhus är långsamma processer och vi har all tid i världen att kompensera utan att ha en aning
om vad som händer ute...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fast eller flytande.
« Svar #111 skrivet: 25 januari 2011, 22:30:35 »
Är det någon här som verkligen tror att det finns en styrlösning som passar optimalt på alla tänkbara hus?

Jag tror:

1. Att de allra flesta villor kan få en god värmekomfort genom en utegivare och välinställd kurva.

2. Bland de hus där inte enbart 1:an funkar, kan komplettering med en innegivare ge en god värmekomfort.

3. För en liten återstående grupp av hus krävs annan typ av styr, exempelvis enbart innegivare.

Med god värmekomfort menar jag att innetemperaturen håller sig mellan 21 och 23 grader i alla rum i huset. Då är det i alla fall ingen i mitt hus som tänker på temperaturen. Att ha en spikrak innetempkurva är nog ganska ointressant för de flesta.

Tycker att Sobris skallande rop för "innetempstyr åt alla" är beundransvärt men också lite strid mot väderkvarnar  ;). Tror säkert att det skulle kunna funka lika bra som grundlösning för de flesta hus, men de stora vp-tillverkarna har ju uppenbarligen bestämt sig för att gå vägen med utegivare och kurva, och det funkar tillfredsställande i de allra flesta kåkar. Varför ska tillverkarna då ändra på detta? De kan väl fortsätta sälja sina fungerande simpla lösningar till den stora massan och låta Sobris med kollegor inrikta sig på att sälja speciallösningar till grupp 3.

Jag tror att problemen i de flesta villor där 1 eller 1+2 inte ger en god värmekomfort, knappast beror på styrfel utan snarare på dålig flödes-injustering i värmeavgivningssystemet eller att man har flera styrsystem som bråkar med vp-ns dator, dvs radiatortermostater eller golvvärmetermostater. Med det vill jag inte säga att termostater per definition är kassa, i de hus där finjustering av inbördes rumstemperaturer behövs gör de nytta, förutsatt att husets totala värmebehov styrs tillräckligt bra genom 1 eller 1+2 eller 3.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #112 skrivet: 25 januari 2011, 22:54:20 »
Notera att jag håller med om att styrning med enbart utegivare KAN fungera utan större problem
i många fall. Jag t.o.m. gratulerar alla som klarar sig undan och konstaterar förstås att dessa inte
skall ändra någonting. Däremot så hävdar jag att mätning av utetemperatur är helt överflödigt och
för den som upplever problem förklarar jag orsaken till problemen.

Som Labold skriver så upplever de boende inga speciela obehag av att temperaturen varierar någon
grad upp och ner, men varje gång vi ligger 1 grad för högt så ger det ca 5% i ökade förluster + att VP
har gått i onödan + att den tillverkat onödigt hög temperatur. Husets massa (innanför isoleringen) tar emot
ganska mycket energi innan temperaturen höjs en grad.

De flesta värmepumptillverkarnas designbeslut styrs ju främst av vad de tjänar mest pengar på  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Fast eller flytande.
« Svar #113 skrivet: 25 januari 2011, 23:05:23 »
Ang. tunga och lätta material så blir det som du säger i byggnader som saknar isolering.
Jag arbetade på Chalmers i 10 års tid och vi satt då i en gammal sjukhusbyggnad från slutet
av 1800-talet. Där var årstiderna förskjutna nästan ett helt "hack". När sommaren lyckades
tränga genom väggarna så var det redan höst på utsidan och så fortsatte det året om.
Hela tiden en hel årstid förskjutet. Här hade förstås styrning på utetemp. varit en total katastrof.

I nybyggda hus med t.ex. fasadtegel så är det fri luftväxling BAKOM teglet och teglet ingår
inte alls i stommen på huset. Innanför teglet ligger vindskydd och så kommer isoleringen.
Det som ligger utanför isoleringen måste vi räkna med att det följer utomhustemperaturerna
både upp och ner, men med viss eftersläpning p.g.a. materialets värmekapacitet.

Den massa som kan påverka inne i huset ligger innanför isoleringen. T.ex. ett betongbjälklag
har 5 gånger högre värmekapacitet än ett träbjälklag. Detta betyder att betongbjälklaget kan
ta emot 5 gånger mer energi än träbjälklaget och ändå inte höjas i temperaur mer för det...
Tunga material innanför isoleringen agerar alltså energibuffert och är väldigt förlåtande om
styrningen på vårt värmesystem ömsom levererar för mycket energi och ömsom för lite.
Om däremot massan kallnar så går det alltså åt 5 gånger så mycket energi att få varmt igen.
De tunga materialen som nyss var vår vän, har nu blivit vår fiende och strävar hela tiden att
dra rummets temperatur mot sin egen...

Även så kallade lätta material i ett hus har en ordentlig värmekapacitet. Detta gör att alla svängningar
i rumsluftens temperatur tas upp och buffras (åt båda håll) i alla hus. Förändringar i temperaturen
inomhus är långsamma processer och vi har all tid i världen att kompensera utan att ha en aning
om vad som händer ute...

Det här var intressant. Jag har isolerat mitt 30-talshus byggt av 3 tumsplank invändigt 95mm. Mitt hus har alltså ingen tung massa inomhus längre utan kan i princip lätt styras upp och ner i temperatur. Inverkan av utetemp (och vind) är fördröjd genom isoleringen, men solvärmen genom fönster verkar snabbare eftersom den "tunga" plankmassan är bortisolerad. För bästa reglering behövs alltså både utegivare med PI påverkan och innegivare med PD-påverkan. Nån som vet hur Nibe-styret  är uppbyggt?
//Bo

PS Jo Labold, jag tror att det går att göra ett universellt reglersystem, men det måste adapteras för varje aktuellt hus, dvs ett sådant system är inte direkt användbart utan intrimmning. Och vilket företag bjuder på självadapterande system eller inkörningsingenjör?  DS
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fast eller flytande.
« Svar #114 skrivet: 25 januari 2011, 23:18:51 »
De flesta värmepumptillverkarnas designbeslut styrs ju främst av vad de tjänar mest pengar på  Thumbsup

På vilket sätt tjänar tillverkarna mer pengar på styrning via utegivare/värmekurva?

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fast eller flytande.
« Svar #115 skrivet: 25 januari 2011, 23:21:23 »
Tycker att Sobris skallande rop för "innetempstyr åt alla" är beundransvärt men också lite strid mot väderkvarnar  ;). Tror säkert att det skulle kunna funka lika bra som grundlösning för de flesta hus, men de stora vp-tillverkarna har ju uppenbarligen bestämt sig för att gå vägen med utegivare och kurva, och det funkar tillfredsställande i de allra flesta kåkar.

Det är inte bara VP-tillverkarna som tycker att det funkar. Så har villaregleringen fungerat sedan motorshunten uppfanns för 50 år sedan...
OM det nu vore så att reglering med endast innegivare skulle fungera minst lika bra så undrar jag varför inga av de stora tillverkarna erbjuder det i sina styrsystem? Det vore ju en ganska enkel modifiering av reglerprogramvaran...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Fast eller flytande.
« Svar #116 skrivet: 25 januari 2011, 23:54:38 »
Tycker att Sobris skallande rop för "innetempstyr åt alla" är beundransvärt men också lite strid mot väderkvarnar  ;). Tror säkert att det skulle kunna funka lika bra som grundlösning för de flesta hus, men de stora vp-tillverkarna har ju uppenbarligen bestämt sig för att gå vägen med utegivare och kurva, och det funkar tillfredsställande i de allra flesta kåkar.

Det är inte bara VP-tillverkarna som tycker att det funkar. Så har villaregleringen fungerat sedan motorshunten uppfanns för 50 år sedan...
OM det nu vore så att reglering med endast innegivare skulle fungera minst lika bra så undrar jag varför inga av de stora tillverkarna erbjuder det i sina styrsystem? Det vore ju en ganska enkel modifiering av reglerprogramvaran...

Att reglera så nära slutresultatet (rumstemperaturen) som möjligt är alltid bäst reglertekniskt. Men (ett stort men för värmereglering av isolerade huskroppar) : då krävs en supersnabb reglering. Och det kan väl bara direktel bjuda på. Uppvärmning/kylning via vatten tar tid, därför måste det systemet veta i förväg vad som ska påverka rumstemperaturen, så utegivare/reglersystemet är ett hyfsat bra sätt att hand om den saken med de tidsfördröjningar som huskropp och vattenvolymen har i sig. (SMHIs prognoser ligger lite väl långt från rumstempen, men för all del, det kanske kommer..) Störningar nära rummet som solinstrålning, vedkaminer köksspisar osv tar rumstermostat( men fy??) eller rumsgivare bäst hand om.
Således, de VP-leverantörer som erbjuder ute- och innegivare med vettiga reglerfunktioner är bäst. Så tycker jag.
//Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fast eller flytande.
« Svar #117 skrivet: 25 januari 2011, 23:59:48 »
Prognosstyrning förekommer redan idag i större fastigheter...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fast eller flytande.
« Svar #118 skrivet: 26 januari 2011, 00:13:39 »
Har man en befintlig ack och befintlig shuntstyrning så ser jag detta enbart positivt efter min erfarenhet. Har 1600l acktank till vedpanna. kopplade provisoriskt på bvp framledning på ledningen från acken till befintlig shunt. När bvp jobbar mot en kurva som utomhusgivaren ger så får ju den ursprungliga shunten detta vatten först eftersom den har en pump som kontinuerligt suger vatten från acktankshållet där bvp är inkopplad. Det inte den ursprungliga shunten vill ha, så stryper den ju flödet från ackarna och bvp skickar sitt varmare vatten till toppen på ackarna och stoppar efter vad gradminutrarna är inställda på. Eftersom den gör så, så blir det en liten buffertvärme i den övre delen i acken/arna och detta medför då att man kan justera in vbf pumpens dt hyffsat rätt med bibehållen inomhuskomfort. Man kan även styra att man inte får för korta tider på vp:n på detta sätt. Alltså toppladda alla energikällor till tanken/arna så får du bra automatik på vilken energikälla som skall leverera och vid vilken temp. Sådan här utprovning kräver väl iofsig att man kan fixa omkopplingar själv, annars så är det nog inte ekonomiskt försvarbart.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fast eller flytande.
« Svar #119 skrivet: 26 januari 2011, 12:09:04 »
@bopakloster: Det är riktigt att du får betydligt mindre energiackumulerande massa
när du gör en invändig isolering av en plankstomme. Trots detta har du stor massa
kvar i golv, tak, väggar och möbler. Tjockleken på isoleringen anger storleken på
förlusterna och (den aktiva) massan anger trögheten mot förändringar i innetemperatur
givet den energi som huset får ta emot. Trögheten är fortfarande ganska hög även
i ditt hus och det är inte alls bråttom i regleringen. Tvärt om så är det oftast för snabb
reglering som ställer till det, eftersom den överreglerar både uppåt och neråt.

Det är en självklarhet att ett reglersystem som har både ute- och innegivare borde kunna
bli minst lika bra som ett med bara innegivare, särskilt om man låter innegivaren ta över helt  ;)

Att som "leifa.k" ha ett energilager som kan ta emot överflödig energi som VP vill bli av med
är extra viktigt i lätta konstruktioner där huset i sig har liten buffrande massa. I en tung konstruktion
har huset själv bättre förmåga att "svälja" energin utan att temperaturen stiger allt för mycket.
En shunt har förstås alltid bättre förmåga att ge jämn temperatur inne än en ON/OFF-pump
direktkopplad till värmesystemet. När VP lyckas gissa precis rätt så står shunten fullt öppen och
det hela funkar precis som direktkoppling. När VP vill tvinga ut onödig energi så styrs det mot
lagret istället.  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!