0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För ca 5 år sedan installerade vi bergvärme med en värmepump EcoHeat 7 kw och bytte bort oljan. Nästan med en gång märkte vi att elkostnaderna sköt i höjden. Den första misstanken var att det var fel på mätaren från kommunen. Åtskilliga mätningar gjordes och inga fel hittades. För säkerthets skull bytte kommunen mätaren, men detta hade ingen påverkan på elkostnaderna. Flera undersökningar av värmepumpen gjordes - den senaste i mars 2009 - och inga fel kunde konstateras. Vi hade alltså en felfri värmepump, men uppvärmningskostnader som uppgår till 35000 kronor. Den senaste räkningen från Vattenfall var på 10.000 kronor för 2 månader. Vi bävar för nästa räkning.I slutet av oktober tog vi kontakt med Enertech/CTC, men företaget tog aldrig kontakt med oss. Vi skickade en ny påminnelse, men ingenting hände. I början av 2011 ringde vi upp företaget, men inte heller då hände något. Efter ett tag fick vi alla fall en kontakt och då hade det gått över 2 månader från vårt första försök.Bergvärmen och EcoHeat har kostat oss ca 375000 kronor från installation till där vi befinner oss nu. Nej, ni har inte läst fel. Enertech/CTC svär sig fria med hänvisning till 2-årsgarantin. Det vi erbjuds är ytterligare en undersökning av väremepumpen, samtidigt som elkostnaderna ligger på en orimligt hög nivå. Vi tycker att Enertech/CTC har en moralisk skyldighet att ersätta oss för en del av uppvärmningskostnaderna, som idag är högre än när vi hade olja. Det enda vi kan göra idag är att skaffa en ny värmepump. Det lär gå på villaförsäkringen - maskinskada. Rättsskyddet går också på villaförsäkringen - vi behöver enbart betala 20% av advokatkostnaderna, om vi bestämmer oss för att stämma Enertech/CTC. Vi vet i alla fall varifrån vi inte ska köpa vår nya värmepump.Vi har således ännu inte sett slutet på denna otroliga historia. Det sägas att det rör sig om en enplansvilla på 184 kvm och inte ett slott. Taket och vissa delar av väggarna är helt nyisolerade. Vi är ett pensionärspar - 66 och 68 år gamla. Det är av självrespekt, som kommer att fortsätta av hävda vår rätt.
Hoppas jag inte har samma försäkringsbolag som du... vill inte vara med och betala din "maskinskada" som du uttrycker det och hoppas innerligt att försäkringsbolaget inte går med på det heller.
Jag håller med "2000", jag kan inte heller se något märkligt med er förbrukning, på de uppgifter du lämnat.Sedan har jag svårt att förstå, varför du tror att försäkringen ska stå för en ny värmepump pga maskinskada. Du har ju just berättat att det gjorts flera undersökningar, som visat att det inte finns något fel på pumpen, och att ni har en felfri pump.Det verkar vara mycket gnäll och väldigt lite fakta.erp
Hushållselen är beräknad till 5000 Kwt. Så då måste 35000 Kwt hänföras till uppvärmningen, dvs. värmepumpen. Det är nu konstaterat att uppvärmningen helt gått på elpatronen. Men det är inget fel på värmepumpen.
375000 kr för en elpatron är ingen bra affär... Finns det ingen manual eller nått.. Måste väl fått nått mer för pengarna än ett hål, och en pump?