Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nyinstallerade FD35 Kirigamine, hjälp med inställningar och funktionstest  (läst 6781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbo166

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
Just köpt och fått installerat en FD35, Kirigamine. Se: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38164.0

Testat lite, om den ger +52 grader vid utblåset, är det ok? Har han vacuumsugit den ok då? Jag gav upp vid +52 då det blev olustigt att stå där, men den kan nog ge mer. Hade då ställt den på +31 (max) och full fläkt. Det är -5 ute nu, har varit mellan nollan och -3 senaste tre dagarna sen vi fick den.

Det är ett gammalt trähus, 2-plans, med öppen planlösning och öppen trapp. Innedelen sitter under trappen på plan 1, ca 2 m upp på väggen. Trappen är ihålig, det är plana trappsteg utan vertikal planka mellan så luften stiger upp där. Den sitter mindre än 50 cm från hörnet så jag följde manualen och gjorde grundinställningen (man måste ta bort batterierna på fjärrkontrollen) till höger, dvs "R". Det hade inte installationsteknikern gjort utan gjorde alltså jag. Märker just ingen skillnad. Problemet vi (möjligen) har är att där trappen börjar är det 90 graders sväng till köket. Vi vill ha 19 grader inne, vi tycker det är en god kompromiss vad gäller ekonomi vs. komfort. Satt den på 19 grader och allting automatiskt, area inställningen ändrade jag från standard två pinnar i mitten till den där alla pinnar lyser (auto? - lite oklart i manualen). Alla fläktinställningar mm är auto, i-See är på, lamellerna rör sig INTE vertikalt upp och ner utan AUTO istället. Lät det gå ett par dagar, efter dag 2 ca 18,3 grader i köket efter natten. Höjde då till 20 grader, vilket ger 18,6 i köket. I rummet den sitter är det +20 grader även i rummet ovanför trappen.

Bör jag återställa grundinställningen till center (under batterierna) för att få den att blåsa mer längst med väggen och kanske få in lite mer luft i köket (och även upp genom trappen antar jag)? Eller ska man slaviskt följa detta med grundinställning L, C, R beroende på innedelens fysiska placering? Mitsubishi kanske inte tänkte på att den sitter under en trapp och man vill ha upp värme också? Dvs den bör kanske blåsa mer rakt fram än åt vänster och in i rummet på plan 1?

Gärna tips på inställningar. Just nu eldar jag i kakelugnen nere. Hört att det är bra att köra på fläkten lite då, inte låta den automatiskt gå på långsammaste vilket blir fallet om man inte ändrar något?

Ska man tänka så här: om jag vill ha x antal grader i ett rum långt bort, bakom krökar etc, ska man då sätta den på x+2 grader (eller mer)? Eller ska man labba med vertical wane etc istället?

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Kön: Man
Ha, gick du på den enkla och köpte en sån...  ;D

Nej då skämt åsidå har en själv.

Till att börja med, se till att ha den i sol-läget absolut inget auto när det gäller mode, dödsstraff på detta.

Sen när det gäller inställningarna vad gäller fläkt och lameller, så finns väl inget generellt tips, alla hus är ju individuella.

Men för det mesta gäller att inte heller ha fläkten i auto-läget, bäst värmespridning och ekonomi är att ha den så högt ställd som öronen klarar.
Själv har jag den som standard i läge 3, blir det riktigt kallt ställer jag upp den på 4, samt även i förebyggande behov om jag åker hemifrån(om jag väntar kyla).

Angående det höjdläget på lamellerna, så brukar det vara bäst att ha de ganska högt ställda för att få bäst spridning, jag använder det näst högsta läget.

I-see funktionen är det få på detta forum som har fått någon bra funktion med, de flesta brukar avaktivera denna.
Jag tycker mig ha fått bäst spridning genom att använda svängande rörelse höger vänster.
Men jag har min monterad ganska nära en vägg(0,5m) från dess högra sida, det sitter dock en dörröppning bara 1m framför innerdelen, planen var att det skulle blåsa in genom denna i och med att den hela tiden svänger från höger till vänster.

Du ska självklart laborera med inställningar med luftriktningar för att erhålla bästa värmespridningen, men du kommer alltid att behöva ha några grader varmare i det rum pumpen sitter för att erhålla den önskade temperaturen i de angränsande.

/ Lyckan

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1274
  • A++ SCOP 4,8
+52 grader det är okej, inga fel.
och grattis till ett bra val Thumbsup

Utloggad tobbo166

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
Citera
Men jag har min monterad ganska nära en vägg(0,5m) från dess högra sida, det sitter dock en dörröppning bara 1m framför innerdelen, planen var att det skulle blåsa in genom denna i och med att den hela tiden svänger från höger till vänster.

Du ska självklart laborera med inställningar med luftriktningar för att erhålla bästa värmespridningen, men du kommer alltid att behöva ha några grader varmare i det rum pumpen sitter för att erhålla den önskade temperaturen i de angränsande.

/ Lyckan

Min sitter ungefär som din, typ 30 cm från vägg till höger. Dörröppningen in i köket är dock ca 5,5 m bort. Kakelugnen sitter rakt framför (vid dörröppningen ca 7 m bort alltså. Jag testar nu med fläktläge 3. Men i-See fortfarande på. Spontant känns det ju som att lägre temperatur med högre fläkthastighet är att föredra framför högre temp och lägre fläkthastighet? Ur ekonomisk synvinkel...
Vet inte om horisontell swing är det bästa för mig då dörröppningen är så långt bort?

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Kön: Man
Tror självklart att ett högre fläktläge är att föredra, den sprider energin bättre, den klarar då av att skyffla värmen längre från pumpen.
Detta ger således en jämnare temperatur över större yta.
Däremot kan "draget" ibland innebära att det känns kallare.

Angående svepfunktionen så kommer jag inte ihåg om även den påverkades av inställningarna inuti batteriluckan på fjärren.
Det vill säga att den då bara svänger mellan centrum och vänster, du kan ju prova.

Viktigast är dock att du kommer ihåg att alltid köra på sol när du vill ha värme, så att den inte börjar att kyla när du eldar i kakelugnen.

/ Lyckan

Utloggad Tvivlaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Har precis fått en FD35:a installerad och har inte heller kommit underfund med alla inställningar men har enligt rekommendation blivit instruerad att sätta fjärren på "sol" fläkten på 2:an eller 3:an samt värdet ca2-3° över önskad innetemperatur och avaktivera I-See. Fick ett kanontips att tejpa små pappersremsor i dörröppningarna dit jag vill ha värme och sedan ändra hastighet,wane och wide för önskat resultat. Har nu även inskaffat en digital köld/värmedetektor av känt märke för att kunna se temperaturen specifikt i varje hörna/rum. Är i nuläget mycket nöjd med värmespridningen men väntar spänt på första elräkningen (första gången kan ju vara roligt) ;)

//Tvivlaren
140m2 . 1-1/2 plans hus från 1971 i sthlm. ca 21000kwh
Hade Panasonic från LMB i stockholm och blev "blåst"
Nu sitter det en ME FD35Vabh som ska plåstra om mitt sårade ego.

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Kön: Man
Är elräkningar någonsin roliga?

Det skulle väl isåfall vara hur man kan krångla till något så enkelt, till att bli fullkomligt obegripligt, det kan man ju bli full i skratt åt.

/ Lyckan

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Kön: Man
jag har mina vingar rakt ut och snett till höger för att det ska blåsa ut mot hallen. Har även avaktiverat I-see.
Ibörjan körde jag på fläktläge 3 men den gick så tyst så nu har jag på 4an. (måste ju höras att man har pump ju) ;D

Jag satte upp remsor med toapapper för att se hur luften blåste och det har varit det klart överlägsna sättet att få värmen dit man vill.
I-see kan säkert funka i vissa hus men hos mig är det helt och hållet manuell inställning som funkar bäst.

Och elräkningen är aldrig kul, har aldrig varit kul och kommer aldrig bli kul.
dock kan förbrukningen vara kul att veta ibland.
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
Varför inte ställa in på +23 grader, då upplever ialla fall inte jag något kalldrag. Pumpen drar väl som mest 10Ampere.
10A *230v =2300W som maxförbrukning. Allså 2,3kW *24 timmar= 55,2 kW/ per dygn.
55,2kW*30dagar= 1656kW/månad.  Du får naturligtvis plussa på den hushållsel som ni förbrukar, kanske 600kW
Håll lite koll på utedelen! Jag fick smältvatten från taket på min ytterdel. tre centimeter klar is är ju lite knepigt att bryta bort ;-)

Utloggad Tvivlaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Men Lyckan och Apeltorp när ni blir VD 8) eller skaffar en stor aktiepost i EON eller Vattenfall så kommer ni att alltid att vara glada ;D när elräkningen dimper ner. *roflmao*

//Tvivlaren
140m2 . 1-1/2 plans hus från 1971 i sthlm. ca 21000kwh
Hade Panasonic från LMB i stockholm och blev "blåst"
Nu sitter det en ME FD35Vabh som ska plåstra om mitt sårade ego.

Utloggad tobbo166

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
Håll lite koll på utedelen! Jag fick smältvatten från taket på min ytterdel. tre centimeter klar is är ju lite knepigt att bryta bort ;-)

Lustigt att du skriver det samma har hänt mig, tjock is som runnit ner på den, men jag låter det vara, ska visst bli varmare. Kör nu 22 grader och allting auto, i-See på. Blir 19 grader i sovrummet (längst bort på annan våning) vilket är helt ok, våra stödelement behöver inte gå alls. Den funkar över förväntan! Blir nog lägre elräkningar nu...
 :)

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
Varför inte ställa in på +23 grader, då upplever ialla fall inte jag något kalldrag. Pumpen drar väl som mest 10Ampere.
10A *230v =2300W som maxförbrukning. Allså 2,3kW *24 timmar= 55,2 kW/ per dygn.
55,2kW*30dagar= 1656kW/månad.  Du får naturligtvis plussa på den hushållsel som ni förbrukar, kanske 600kW
Håll lite koll på utedelen! Jag fick smältvatten från taket på min ytterdel. tre centimeter klar is är ju lite knepigt att bryta bort ;-)

Vad har FD35 och FD25 uppgivit som maxvärde på förbrukning i W enligt specifikationerna? Din uträkning brukar man använda lite då och då när man kollar hur mycket man kan belasta en säkring men jag antar att en FD25'a inte har precis 2300W som max? Utan lite lägre?

Och om någon har FD35's max W förbrukning vill jag veta den. Hittar inget datablad just nu och det är för kallt och mörkt för att gå ut och titta på enheten. Vet att det finns någon tråd här på forumet som frågar precis samma sak också men den hittar jag naturligtvis inte heller.

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Kön: Man
Man kan väl räkna ut det genom att ta maxeffekt / max COP = max förbrukning ?

I mitt fall:

8200W / 3.73 = 2198 W

Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Kön: Man
Man kan väl räkna ut det genom att ta maxeffekt / max COP = max förbrukning ?

I mitt fall:

8200W / 3.73 = 2198 W



Det beror på om avfrostningar är inkluderade, isåfall blir maxförbrukningen högre.
Sen kan det ju vara så att den går upp högre i effekt en kort stund när den bygger upp trycket, för att sen ligga på en lägre nivå.

Förstår dock inte varför maxförbrukning är av sådant intresse, den ligger ju ändå aldrig på den ändå hela tiden och går.

Är man intresserad av hur mycket pumpen ungefär kommer att ta när den går på max vid exempelvis -15 ºC, är det ju bättre att gå in på energimyndigheten och titta på testet, och sedan dela uteffekten med cop för att få en uppskattning om förbrukningen.

Maxförbrukningen som jag har uppmätt på min FD35 ligger på 2243w(uppmätt med PM300), denna topp är uppmätt vid variationer i yttertemp mellan +2 och -26 ºC.
Men den är inte så intressant eftersom jag aldrig sett att den ligger och tuggar på med denna effekt.

/ Lyckan

 

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
Lyckan:

För mig är det av intresse egentligen enbart för att räkna ut vad den max borde ta i KWh på en månad. Vill bara ungefärligt tex för December (då pumpen gått hårt i princip hela månaden) kunna få ett hum om vad pumpen drog kontra hur mycket radiatorerna drog när jag var tvungen att sätta igång dom.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 158
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?