0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser bra ut Panntemperaturen beror på hur varmt varmvatten du vill ha. Har du bara elpatronen som reserv? Varför 6kW annars?
Ställer du in pannan på 45º, kommer elpatronen att hålla övre pannan mellan 45º-48º, om inte pumpen gör det pga sina 55º-körningar.
du kan använda funktionen extra VV vid behov.eller du kan höja min VP till kanske 40°. höjer pumpen till 55° vid fjärde start? för du borde få mer än 42° om den gör de.kör du min VP på 40° så kan du kanske sänka diff start/stop till 7° utan att få så många fler starter..jag tycker 25starter/dygn låter mycket med 10° diff.VV-höjning JA???
Här är en till med spetsberedare....har visserligen en äldre pump v2 men testade utan patron och många sätt att skapa vv vid behov. Känslan av att alltid ha riktigt varmt vv utan att behöva planera och trycka på knappar visade sig vara viktig för komforten.Med spetsberedaren har förbrukningen märkligt nog inte gått upp utan möjligen minskat.Vilket fått mig att fundera på om kanske alla värmepumpar skulle få ägna sig åt husvärme och slippa göra vv. Lägre temperaturer, lägre tryck och slitage, inga växelventiler, mindre servicebehov, alltid max cop.