0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"skaffa 3 pumpar" Det är faktiskt en av anledningarna till att jag gillade zybers ide med multi. Jag tänkte skaffa någon liten vattenpanna typ nordenberedaren och med 2st single ras 13 så blir det inte många rosor kvar längs husgrunden. och så kanske grejerna låter som skit och man vågar inte säga hej till grannarna osv. Ok jag skiter i antalet ute-enheter men det får inte låta för mycket = single eller multi?
isoleringen är inte så kass. jag tror garaget slukar en del just nu. Vidbyggt 49m2 med oisolerad garageport osv. Samt vanlig inomhusdörr mellan garaget och tvättstugan/pannrummet (del av boytan). samt att deras FTX går på dålig återvinning pga bristande underhåll samt återvinning på nytt utanför huset pga mkt dåligt placerade inblås/utblås..... (FTX med cirkulation (utomhus)) lolSå visst kan det gå att få ner. Mitt nuvarande (sålt) är byggt som fritidshus (fast 2003) med direktel. ca 160 m2 samt 40m2 isolerat garage (10c). 8 ytterväggar (2 byggnader) och 2 hushåll (matlagning, tvättstuga) och 2 hemarbetande (luncher osv). Det drar också 32 000kwh. Så något stämmer inte riktigt med det nya huset.
det var väl det jag misstänkte. Mitt sunkiga garage drar som hela din kåk ja då kanske jag behöver 3-4 pumpar.
Jag tror du har rätt. Jag menar min nuvarande krypgrund under ena huset är mycket sällan nere under 4 grader. Och då är det ingen platta på mark vilket det är i nya huset. Isoleringen i garaget behöver helt klart ses över om det ska vara någon högre värme där. Och har jag lägre värme där behöver jag se över i alla fall dörr-isolering in till boytan Man kanske kan sätta en liten FTX på avloppsbrunnen? :,v(