0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fick igår NIBE 1245 installerad (Så jag är novis på området). Tycker att pumpen verkar gå hela tiden. Har följande service info:Framledning: 45,1Beräknad framledning: 42,3Gradminuter -47Kompressor info:Starter 13 (Är troligen omstarterna som installatören gjorde vid på och avslagningar vid installation)Driftid 25 hVara av vatten 3 timmarSom jag förstår det så ska kompressorn starta när -100 gradminuter nås. Som det ser ut nu ligger -47 i gradminuter låst och rör inte på sig.Vad skulle kunna vara fel och kan jag åtgärda det själv med en inställning?Tack på förhandAnders Pettersson
Kollade av VP:n igen.Nu står gradminuterna på -85 fast beräknade står på -60.Antal starter är fortfarande 13 och drifttiden är nu 27 timmar. Dvs det verkar som att den inte slår av sig.VP:n surrar hela tiden som ett kylskåp. Kan jag höra om kompressorn slår av sig, dvs blir VP:n tyst?
Nej, den surrar konstant.Under extern framledning står det bara --Tittar man på framledningstemp så upplever jag att den troligen gör rätt, men att den bara inte slår av sig när den nått rätt temp.
Gradminuterna ökar när graderna i framledningen ökar. Så det ser rimligt ut, utöver att kompressorn inte går i viloläge.Ska göra ett test och ställa gradminutern till ett lågt värde för att se om det kan få kompressorn att börja slå av sig.
menade att ställa om gradminuten för start av kompressor till ett lågt värde. Dvs jag tolkar att det borde innebära att kompressorn ska göra flera starter. Inte bra i längden förståss, däremot så kanske det kan få den att reagera....?
Ställde ned gradminut för start av kompressor till -30 som var lägsta värdet. Det som hände var att den för första gången gick i viloläge. Hur ska jag tolka detta? Att -60 som är orginalinställningen är för högt?