Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska installera fläktonvektor  (läst 6587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
Ska installera fläktonvektor
« skrivet: 28 december 2010, 22:40:46 »
Hejsan¨

Ska installera fläktkonvektor i källaren för lite bättre värme.

Jag har gamla stålrör idag sedan huset byggdes 1940. När vi plockade bort ett element i hallen för att lägga golvvärme så pluggade jag hålen i t-stycket i källaren. Ungefär där vi ska sätta fläktkonvektorn. Där borde jag kunna gå på för att dra vidare till fläktkonvektorn För att sedan dra vidare till en push12.

Frågan är vilken dimension jag skulle behöva? Det är iaf 1tum på stålrören idag. Räcker det med 15mm? Det ska dras ungefär 4m och sedan 2m till push12.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #1 skrivet: 29 december 2010, 19:04:48 »
Vad är dimensionen på avsticken till övriga radiatorer?
Du får sämre flöde till konvektorn om du går ner i dimension.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #2 skrivet: 29 december 2010, 21:04:03 »
Det är 1tum till alla gamla sektionsradiatorer eller vad det heter från 40-talet.

Man kanske skulle ta och dra 22 dit för att sedan sätta ett t-stycka med 15 till fläktkonvektorn och 15 till push12?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #3 skrivet: 29 december 2010, 22:04:39 »
Vet av erfarenhet från min egen kåk att vattnet väldigt gärna vill ta lättaste vägen genom 1tumsrören och de feta gamla raddarna. Rekommenderar att du går så grovt det går, dessutom bör du skaffa dig en strypningsmöjlighet på de gamla raddarna. Själv satte jag förinställningsbara nya radiatorventiler på alla sektionsraddarna och utan dem skulle jag aldrig fått till en vettig flödesbalans. Se till att få strypmöjligheter även på fläktkonvektorn och matningen till Pushen.

Jag tycker också att t-rörs-grening innan konvektor och Push låter bra. Sätter du Pushen i serie efter konvektorn blir det nog mer svårinställt.

Jag betonar: strypmöjligheter på allt! Det kommer underlätta enormt...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #4 skrivet: 30 december 2010, 00:10:35 »
Kanske man skulle dra 18 rör hela vägen? båda till konvektorn och push12? Kan hända att det blir en push12 till efter denna dock på markplan så det blir en stigning på 2m. alltså precis ovanför den andra push12.

jag har lite problem med att ställa in flödet på raddarna. Ex. så har vi ett element i garaget som inte är varmt. inget vi har tänkt så mycket på då det sitter i garaget. Men i botten på elementen så finns det en strypventil men det är ingen insex på den som på de moderna jag hämtade hos rörisen utan något annat verktyg, vet ni vad det är?

Men ska iaf köpa mig en ir termometer, vet ni någon som fungerar bra? eller ska man satsa på en Fluke direkt? Som det är idag när jag känner på tur och retur vid värmepumpen så skiljer det kanske 2-3 grader. Och vad jag har förståt så är det inget bra för pumpen men inte varför?


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #5 skrivet: 30 december 2010, 23:20:39 »
IR-termometer från Clas Ohlson 799 spänn har jag, funkar som en dröm. Det är ju i vp-sammanhang oftast diffen man är intresserad så det räcker att den visar samma från gång till gång, att den är exakt kalibrerad är inte så viktigt.

Diffen över värmepumpen ser du väl i pumpens display eller? Vet ej vad du för vp? 2-3 grader lär hur som helst vara för lite, kolla vad din pumptillverkare rekommenderar. Anledningen till att man ska ha högre diff är att kondenseringen av köldmediet inte blir fullständig annars, vilket ger sämre verkningsgrad.

Ang strypventilen underlättar det nog att få svar om du postar en bild av den. :)

18 rör hela vägen blir nog bra, och du har tydligen strypventil på de gamla raddarna och då ska det ju kunna gå att få till. Gå så grovt du bara kan, annars kommer du behöva strypa de gamla raddarna hårt för att få balans.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #6 skrivet: 31 december 2010, 15:36:26 »
Jopp Jag var iväg och köpte en sådan, visar som sagt bara ett par grader mellan tur och retur. Blir till att skruva lite på strypningarna, måste bara skaffa rätt verktyg =)

bild på strypningarna.

samt bild på där jag tänkte gå på med nya rör.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #7 skrivet: 31 december 2010, 16:01:39 »
hittade en gammal strypventil i garaget, och tog ett foto på det. Vad är det för verktyg som man använder?


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2011, 20:04:22 »
Du har fortfarande inte nämnt vad du har för vp? Hursomhelst låter 2 grader diff över vp-n alldeles för lite, det är knappast enbart ett instrypningsproblem. Det är lätt att hamna i situationen där cp-n står och stångar mot för hårda instrypningar. Föreslår att du börjar med att öppna alla strypventiler fullt, sen sänka cp-ns hastighet, sen strypa in raddarna till samma diff. Glöm inte att den radd som är minst gynnad (den som hade högst diff innnan du började strypa) ska vara ostrypt när du är klar!

Tyvärr kan jag inte hjälpa med verktyget - gå till en Dahls ed med ventilen (eller bilden) och fråga...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2011, 21:58:05 »
Sorry missade det, det är en Daikin Altherma och jag har fått som svar i den tråden att den jobbar som bäst med ett delta på 5.

Har ställt cp på lägsta hastigheten och har då ett delta på ca 2 grader. Ska in till Ahlsell i början av veckan och se vad de har för verktyg så jag kan börja strypa radiatorer.


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2011, 22:42:39 »
Sorry missade det, det är en Daikin Altherma och jag har fått som svar i den tråden att den jobbar som bäst med ett delta på 5.

Har ställt cp på lägsta hastigheten och har då ett delta på ca 2 grader. Ska in till Ahlsell i början av veckan och se vad de har för verktyg så jag kan börja strypa radiatorer.

Om du inte har det skulle jag nog rekommendera att du när rörisen kommer ser till att få en STAD-ventil på returledningen vid VP-n. Du kommer ju strypa in raddarna för att få balans flödesmässigt (samma diff) mellan dem, men det låter ju också som du behöver strypa för att få bra diff över VP-n. Då blir det bra mycket lättare om du har en bra "global" injusteringsventil så att du slipper springa runt och dutta på alla radstrypventiler. Balans för sig, systemdiff för sig alltså. Finns billigare alternativ än STAD också, se bara till att den är avsedd för injustering, inte avstängning.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2011, 21:14:57 »
STAD ger också möjlighet till flödesmätning vilket kan vara bra för att kolla effektuttag och COP.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2011, 11:24:30 »
Jag ska in till ahlsell senare idag för att se om de har ett sådant verktyg för att sjustera in strypningarna.

En annan fråga jag har är om det går att använda super blue klämringar till mina stålrör eller måste jag använda unifix?

Edit. Tack för tipset ang STAD ventil, ska kika på det.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2011, 15:29:10 »
Håller på och stryper in mina radiatorer nu så jag får rätt flöde i systemet.

Men har två frågor nu inför installationen av fläktkonvektorn:

Vad ska man ha för termostatkoppel m.m? fick den bara med två hål som är r15 =)
Och hur stryper jag in denna? ska det vara samma tempdiff som vanligt? när fläkten är på eller av?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ska installera fläktonvektor
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2011, 15:52:40 »
Håller på och stryper in mina radiatorer nu så jag får rätt flöde i systemet.

Men har två frågor nu inför installationen av fläktkonvektorn:

Vad ska man ha för termostatkoppel m.m? fick den bara med två hål som är r15 =)
Och hur stryper jag in denna? ska det vara samma tempdiff som vanligt? när fläkten är på eller av?

Du kan använda ett vanligt radiatorkoppel och med fördel behålla ventilen.
Du SKA ha 2-vägs ventil, och ställdon till den som stänger när fläkten inte går. Annars kortsluter du systemet när fläkten står stilla.
Beroende på storlek på konvektorn så blir det svårt att ha samma tempdiff som radiatorerna. Du får grymt mycket effekt er en FLV med låga framledningstemperaturer och ännu mer med höga. Sikta på att använda den för att sänka den totala returtempen. Så har jag gjort. Tilloppen är variabelt efter kurva men vid 33-34 graders framledning är returen från FLV ca 25-26 eller lägre beroende på fläktsteg.
Om du behöver ha all effekt den kan ge så ska du injustera för mellan 5 och 10 graders delta beroende på vilket delta hu har i övriga systemet.

/Raptor
« Senast ändrad: 20 januari 2011, 15:54:30 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!