Då jag tydligt fått mycket hjälp i mina andra trådar, och nu fått min elförbrukning att sjunka från 170-190kw/dygn vid -15
till runt 80-100kw/dygn vid samma temp förstår ni att jag är mycket tacksam för hjälpen jag fått.
Till min fråga:
Då jag har en evc-13 elpanna som går efter en utegivare, kommer den producera fram värme oavsett vad värmen inomhus visar.
Ner till -15 hålls hela huset på 20 grader. När jag kör luftvärmepump får jag modifiera pannans kurva själv.
Vanligtvis står den på kurva 8 med förskjutning -2. När jag kör luftvärmepump ställer jag ner den på kurva 3-4 och förskjutning -2 och då har jag en framledning på runt 20 grader, mest för att inte förstöra ledningarna.
Kommer en inomhusgivare kunna kompensera ner panntempen så här mycket? Vid kurva 8 / -2 och -15 ute vill pannan producera ut runt 42-45 grader. Kör jag luftvärmepump så vill jag självklart få ner panntempen/framledningstemp så lågt som möjligt.
Vissa säger att inomhusgivaren bara kompenserar ner några grader. Är det värt 1000:- med en innegivare i ett av sovrummen som jag ställer in på runt 18 grader. Luftvärmepumpen kommer ge mig ungefär 20 grader. Vad kommer då panntempen bli? Kommer pannan helt sluta arbeta?
Tacksam för svar, det framgår inte så mycket från Nibes sida hur inomhusgivaren arbetar mot pannan.