Hej. Köpte en Nibe Fighter 410P i september. Direkt vid uppstarten hördes ett osunt ljud när kompressorn startade. Kompressorn är utbytt och då gick volymen ner men det osunda ljudet finns fortfarande och det stör otroligt mycket i bl.a. angränsande rum.Dessutom går kompressorn väldigt mycket även när det var betydligt varmare i september och nu går den hela tiden även om man har det varmare inne än normalt pg.a värme från sol, spis, ljus mm. Har frågat både Nibe, Nibes serviceombud och installatören men ingen av dem har lyckats erbjuda mig att få lyssna på en maskin av samma typ. Vänner har kommenterat oljudet som ljudet från båtmotor, tändkulemotor, ångbåt mm. Det hade varit mycket intressant att få kontakt med någon som har samma typ av maskin som jag och komma hem till och lyssna och jämföra. Fint om du bor i Uddevalla - Lysekils området. Hade tidigare en CTC maskin som blev 19 år och tänkte mig att inomhusklimatet och ljud skulle bli till det bättre men tycker det har blivit sämre. Pg.a , tror jag, att tilluften förvärms mindre i Nibe-maskinen känns det som kylig/sval luft kommer från tilluftsdonen. Med CTC maskinen kom riktigt varm luft från tilluftsdonen och elementen för det vattenburna systemet var oftast kalla eller ljumna. Är detta en justeringssak eller skall det vara så här på Nibe för att få bästa ekonomi?
Har haft mycket kontakt med installatör och Nibe men får ingen mer hjälp.
Hoppas någon av er kan hjälpa mig.