0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: boek skrivet 26 december 2010, 08:40:37Frågan är ju inte om det fungerar, för det tycks det ju göra enligt TS, utan varför det inte skulle fungera att göra som TS gjort. Att kategoriskt påpeka att det inte fungerar, utan att ha provat och utan att berätta varför, får väl betraktas som synnerligen enkelspårigt.Jag anser att det verkar mycket intressant och att det absolut bör testas av fler personer innan man kan göra en relevant utvärdering.Det är på sätt och vis testat. Det är samma princip bakom TS idé som återvinningsaggregaten typ FLM arbetar med. Där förvärms ingående köldbärare med husets frånluft. Varje kW som tillförs köldbäraren ger betydligt mindre än en kW mer värme ut från värmepumpen. Faktorn är snarare 0,2 i stället för den faktor 2 som TS att det är.
Frågan är ju inte om det fungerar, för det tycks det ju göra enligt TS, utan varför det inte skulle fungera att göra som TS gjort. Att kategoriskt påpeka att det inte fungerar, utan att ha provat och utan att berätta varför, får väl betraktas som synnerligen enkelspårigt.Jag anser att det verkar mycket intressant och att det absolut bör testas av fler personer innan man kan göra en relevant utvärdering.
Hur stor luftvolym flyttar utedelen? Och hur stor luftvolym ger de lilla värmefläkten? Hur många grader lyckas den värma luftvolymen som passerar förångaren?Eller värmer han bara tempgivaren som lurar pumpen att varva lite mer?
Så du menar på fullt allvar att frånluft på +20c jämfört med uteluft -20c bara skulle göra en skillnad på faktor 0,2?? Eller har jag fattat din skrivning fel?
Nu blev det komplcerat i den högre skolan men principen att använda förvärmd luft finns ju i alla frånluftspumpar, därför min ide att ta 10gradig luft från källaren för att genom en slang återföra till pumpen. Men det krävs både pengar och arbete och lat som man är så funkar det bra så här, slår inte på fläktkaminen förrän det blir så kallt att pumpen börjar frosta av ofta och ha svårt att hålla värmen.
Ponera att kaminen ger 70grader mer än utetempen men bara ger en tiondel av flödet det skulle kunna öka intempen med 7grader, dvs pumpen tror att det är -13grader istället för -20 och då jobbar den på riktigt bra. De flesta fattar inte att det gäller att ha lite mer invärme så ökar verkningsgraden mycket, det är ju en olinjär funktion så en liten skillnad ger ett stort resultat.