0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, jag har härledde för ett år sedan kopplingen i maskinen och min slutsats som också finns beskrivet i anvisningarna är följande (Sid 18 i anvisningarna):Läge Effekt L1 L2 L3 Enfas (L1)I 2 kW 5 A 5 A - 9 A1II 4 kW 9 A 9 A -1 17 A1I+II 6 kW 13 A 13 A -1 26 A1I+II+III 9 kW 13 A 13 A 13 A 40 ADet är enfaskopplade slingor, dvs Läge 1 är 2*1KW, Läge 2 2*2KW och läge 3 1*3KW. Det går inte att få så mycket bättre fasbalans! Observera att L3 endast driver kompressor, endast när kompressor är avstängd pga av låg utetemp, eller annananledning kan läge 3 gå in med ytterligare 3 KW. För mig ser det ut som du har fasobalans i ditt elsystem, ta reda på vilka förbrukare som ger upphov till obalansen ochbe en elektriker att balansera om. Notera dock att med 20A huvudsäkring har du bara 7A över till övriga förbrukare,dvs 3*7*230=~5KW. Det är ungefär vad en Induktionshäll drar med full fräs!Den besparing du gör med splitten överskrider vida den kostnad på ~1200 Kr du får betala för uppsäkring till 25A.Oavsett om du säkrar upp eller ej bör du se till att få balans i ditt system.MVH/Jonas