0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Mitsu B skrivet 04 januari 2011, 18:37:31Wonderer, det verkar ju fungera på rätt sätt. Nu kör min pump 70 min värmedrift mellan stoppen vid -10 C ute. Men luften är rå och varje avfrostningen ger ung 4 dl vatten, så då är den nog motiverad. 20 l hinken måste tömmas varannan dag, eller snarare isen hackas ur. Man får arbeta ihop värmen, ishackning på vintern och vedhuggning på sommarn . För när tempen kryper under -17 är vedkaminen räddningen. Då gör min FD25 dåligt ifrån sig tycker jag, täta stopp och långsam återhämtning. COP-värdet kanske är ok, men nån vidare värme blir det inte.Kanske är det som Emans skriver. Kompressorn måste värmas för att smörjningen skall fungera. Är väl bara att konstatera - en luftvärmepump fungerar bara när det är varmt ute .Det kommer helt an på huset hvor godt en varmepumpe klarer oppvarming. Plassering, planløsning, isolering og riktig dimensjonert varmepumpe er viktige momenter... Jeg klarer meg fint med mine 2 Kirigamine varmepumper, men hadde jeg hatt et dårlig isolert hus på 350 kvm ville nok ikke varmepumpene klare jobben...MvhVarmepumpemontørhej... håller inte med att fd25 klarar inte ge värme under -17 ºC jag har både fd25 o fd35, och bäge ger värme tillräkligt för o värma mitt hus utan stöd värme under -30 ºC, det har förekommit offtadu förmodligen har dåligt isolering eller pumpen lider av nåt konstigt fel typ gasbrist eller nåt liknande
Wonderer, det verkar ju fungera på rätt sätt. Nu kör min pump 70 min värmedrift mellan stoppen vid -10 C ute. Men luften är rå och varje avfrostningen ger ung 4 dl vatten, så då är den nog motiverad. 20 l hinken måste tömmas varannan dag, eller snarare isen hackas ur. Man får arbeta ihop värmen, ishackning på vintern och vedhuggning på sommarn . För när tempen kryper under -17 är vedkaminen räddningen. Då gör min FD25 dåligt ifrån sig tycker jag, täta stopp och långsam återhämtning. COP-värdet kanske är ok, men nån vidare värme blir det inte.Kanske är det som Emans skriver. Kompressorn måste värmas för att smörjningen skall fungera. Är väl bara att konstatera - en luftvärmepump fungerar bara när det är varmt ute .