0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag försökte finna en tråd men lyckades inte trots att det säkert finns en sådan..Vi har nyligen fått en VP (NIBE F1245 6KW) installerad och hela huset konverterat till vattenburet.Installatören gjorde ett fenomenalt jobb utan strul hela vägen och lämnade oss med flaggan i topp.Dock har vi märkt att det i vissa radiatorer och främst på nedervåningen håller nästan 10 grader lägre temp än på övervåningen när dessa är ostrypta.Jag har luftat överallt men nedervåningens radiatorer verkar helt luftfria medans det pyser lite där uppe.Jag har även efter lufting fyllt på så att trycket inte sjunker.Vad jag kan se så är "Stig" och "Retur" rättkopplat på alla radiatorer.Skillnaden mellan Stig och retur är oftast bara runt 4-5 grader så det borde inte vara något fel i VP eller?Jag har även provat att höja cirkulationspumpen i F1245 an till 80% men den började klaga på för hög kondens (troligen för hög värme på returen) så jag tordes inte gå högre än så.Är det någon som har bra tips till en nybörjare??Fridens Liljor!
Oh my god! ThumbsupDet var inte dåligt vad mycket info man kan få om man bara frågar!Alla dina antaganden var korrekt också !Nu en troligen ytterst dum följdfråga, när du säger "strypa" så menar du alltså inte att jag ska använda termostaterna utan det medföljande plastvredet (locket) som kom med radiatorerna eller?Tänkte först att det gör exakt samma sak men så är det ju förstås inte, en termostat reglerar ju hela tiden strypningen till inställd temp... eller.En IR-Termometer har jag men varför ska jag tejpa, är det enklare att läsa av mot rören då?
Hur varmt vatten kör du ut på systemet
Citat från: smurfen72 skrivet 25 december 2010, 19:26:53Hur varmt vatten kör du ut på systemet Det står på max 60 men det beror ju på kurvan och utetemperaturen, just nu ligger jag på 53 och det är -6 ute, det lämnar kanske inte så mycket över till när det blir -25 (bara 7 grader till att ge innan topp) så frågan är hur jag ska få ut maximalt ur radiatorerna?Sänkte nu från 80% på cirkulationen till 70% för jag låg på bara 4 graders skillnad på in/ut, höjde samtidigt tre grader på +- 10 graders skalan så nu får vi se om jag får för hög kond igen.Gonatt och fridens liljor!
Är den/de minst gynnade radiatorn/erna helt öppna?Japp! Dessa två (kök och V-rum) är helt öppna.Är alla termostater bortskruvade från radiatorerna?Alla termostater är borta. Ligger alla radiatorer mellan 5-10 grader i diff?