0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RAS13-PKVP-ND har ca 532m3/h i flöde vid manuellt läge 4.
@doggydoggen:Varvtalet lär den hålla så länge effekten räcker till, innerdelens fläktmotor är på 30W och är av typen flerpolig borstlös DC-motor, den har i princip samma vridmoment från start till fullt varvtal och regleras med att elektroniken pulsar ut DC pulser på en pol(lindning) i taget och kan även via lindningarna känna av varvtalet.Jag har gjort en mätning på en min innerdel med fullt vartal och den drog då 18W, det finns med andra ord nästan lika mycket till om det skulle behövas.Skulle inte fläktmotorn klara av och hålla varvtalet så skulle elektroniken tända en felkod.Sen påverkar givetvis igensatta filter, igensatt kondensor, montering av pump(hur fritt det är runt omkring) och vingens inställning.
Blir lika imponerad varje gång jag läser att folk klarar att värma sina hus till typ22-23 ºC med en utetemp på -20 ºC. Med endast en luftvärmepump som vid den utetempen borde ge endast typ3kw. Vad har ni för hus? Jag skulle aldrig klara värma huset med så lite tillförda kw.mvh sutarn
Din nodic2:a -12 Cop=3,3 Min 1:a -12 Cop=3,02
Citat från: doggydoggen skrivet 25 december 2010, 15:26:13Din nodic2:a -12 Cop=3,3 Min 1:a -12 Cop=3,02Tack för uträkningen Thumbsup. Även om det inte är 100% vetenskapligt uppmätt låter skillnaden realistisk. 2:an har större innerdel som kan avge värmen effektivare. Antar även att Toshiba utvecklat något mer mellan modellerna.Kollar man skillnaden (finns endast 10:an) på energimyndighetens sida så har 2:an ca 0,2 COP bättre än 1:an vid minusgrader. De fick visserligen inte så bra COP som oss, men skillnaden mellan modellerna är där.God fortsättning o låt oss hoppas att tempen resten av vintern håller sig på värmepumpsvänliga 5-10 minus. Även kroppen mår bra vid den tempen
Jag brukar dra av 15% (räknar x 0,85) som nån slags schablon för tiden den avfrostar.
Ja, då är det bara en bra luftfuktighetsmätare och en luftflödesmätare för att kunna erhålla lite exakta värden.Det blir bara en fingervisning nästan oavsett hur man gör, det är så många parametrar./ Lyckan
Testade nu hur mycke pumpen drar vid -7 grader samt 20,6 i husetpumpen drog stadigt runt 3,35 ampX225v=753wlevererade runt 2320wså cop blev ungefär 3,1 på dellast/Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 27 december 2010, 22:23:06Testade nu hur mycke pumpen drar vid -7 grader samt 20,6 i husetpumpen drog stadigt runt 3,35 ampX225v=753wlevererade runt 2320w så cop blev ungefär 3,1 på dellast/DoggeDin pumpe har virkelig gode COP på -7. Min har momentan COP på 2,43 ved -7. Avising drar 9.6% mot nominell last. så reelt COP er 2,20.
Testade nu hur mycke pumpen drar vid -7 grader samt 20,6 i husetpumpen drog stadigt runt 3,35 ampX225v=753wlevererade runt 2320w så cop blev ungefär 3,1 på dellast/Dogge