0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi hade en liknande diskussion här hemma för ett tag sedan. Var gång hustrun använt ugnen så låter hon luckan stå lite på glänt, allt för att dra nytta av den restvärme som blivit efter avslutat bak. En enligt henne smart vana som gör att vi sparar lite på uppvärmningskostnaderna.Jag frågade vad som händer med värmen om hon inte låter luckan stå öppen, men det finns inte en chans att hon ändrar på detta, luckan står alltid på glänt ändå. Hon sparar pengar på sitt sätt min lilla gumma;D
Jag frågade vad som händer med värmen om hon inte låter luckan stå öppen, men det finns inte en chans att hon ändrar på detta, luckan står alltid på glänt ändå. Hon sparar pengar på sitt sätt min lilla gumma;D
Citat från: rabalder skrivet 19 december 2010, 12:36:16meeeeeeeeeeeen1 del elenergi plus 3 delar värmeenergi från luften tillförs huset.Jo, men alltsammans försvinner ju direkt ut ur huset hela tiden, annars skulle ju huset bli varmare och varmare hela tiden.All värme som tillförs huset, lämnar ju hela tiden också huset. Huset avger ju lika mycket värme som det tillförs, annars stiger temperaturen inomhus.Ett hus kan inte lagra någon värme.Energin som värmepumpen avger tillförs ju ytterluften, den råkar ju bara passera genom huset först.erp
meeeeeeeeeeeen1 del elenergi plus 3 delar värmeenergi från luften tillförs huset.