0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag uppfattar inte att forskningen gick ut på att jaga den enskilde rörisen som jobbar som fan för att ägaren skall bli nöjd.Däremot belyser de samma problem som många branscher har vad det gäller administration, planering, standardisering, logistik mm.Inom industrin är modeordet just nu LEAN. Kalla det vad man vill men det handlar om sunt tänkande. Minimera allt spill, planera, standardisera mm.Detta kan inte rörisen på golvet påverka utan det är branschen, chefer, leverantörer, konstruktörer mm som kan påverka resultatet på sikt.
Grundproblemet är väl att arbetsuppgifterna inte alltid är tydliga i ett byggprojekt.Planeringen ska i största möjliga mån göras av en projektledare som är kunnig, insatt och vet vilka inköp som måste göras och i vilken ordning. Saknas det sedan material ska inte rörisen åka till grossisten om det inte är absolut nödvändigt utan meddela vad som saknas och fortsätta med en annan arbetsuppgift tills materialet kommer. Rörisen måste vara några steg före i sitt sätt att arbeta och läsa ritningen och se problem som kan dyka upp. Problemen ska lösas av projektledaren och konstruktören för att det inte ska bli problem vid ÄTA-debitering.På det företaget jag jobbar tycker jag att vi har en bra gång i arbetet med de rutinerade montörerna som litar på mej som projektledare. De som inte är så rutinerade tror att dom göra alla en tjänst genom att lösa problem på plats, fixa fram materialet själva mm. Det tar tid ifrån deras verkliga montagetid, därav 13% effektivitet. Det värsta jag varit med om var iofs en rutinerad montör som ringde 16 ggr på en dag för att beställa material som saknades! På servicesidan är det ju svårt att planera så mycket så där kan jag tänka mej att effektiviteten ligger på 13% oavsett arbetssätt.Rätt arbetsuppgift på rätt plats i organisationen!/Raptor
Toprunner. Jag tror inte att ngn flåsar mig i nacken. Blir bara trött på att skrivbords gubbar som du tror att vi arbetare bara fikar och inte gör något på dagarna. Kom till Östermalm på måndag så får du vara med på en typisk dag för mig. Så får vi se sen om du tycker att jag bara är på Dahl och fikar och leker.De som inte gillar att arbeta blir skrivbords gubbar som Toppis och hans Chalmers kompisar eller arbetsledare som Raptor.För det mesta får vi på golvet fixa de problem som ni glömde att projektera. Vet inte hur många ritningar man fick inom industrin där det stog S O S (solve on site). Då verkar det som skrivbords gubbarna glömde eller inte klarade grejerna.Om jag måste meddela Raptor att materialet är slut så har jag ju gjort hans jobb med. Han klarade ju inte ens att fixa fram grejer.De som är kunniga och insatta brukar syssla med att bygga grejer, blir dem trötta och tappar intresset så blir dem projektledare eller energirådgivare. Då kan man glassa runt på möten mm. Det går inte om man ska skruva.Annars kan man studera på Chalmers och få lite eu bidrag till ngn totalt oviktig forskning. Läste om en biolog som fick deg för att studera könsrollerna hos en viss fiskart i stora barriär revet Väl använda pengar.
Helt klart ska projektledaren som driver ett projekt ha jobbat innan, det håller jag med om Toppis . förödar sedan montörn i en installation beror det på bristande kommunikation mellan projektledare och montör . Projektledarens ansvar tycker jag .Vilka får du till Paranoida toppis och varför ?Raptor ... tror du verkligen inte att effektivt arbete på service endast når till 13% effektivt arbete .. cocacola