Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Burr...HE9LKE  (läst 33022 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #30 skrivet: 30 december 2010, 23:22:35 »
Hej Kjell,

Nä, har tyvärr ingen elmätare, kommer att införskaffa.

Hela avfrostningen tog 19 minuter tills det att pumpen nådde åter maximal värmeeffekt.
Låååång tid.
Det känns som att den elektroniska expansionsventilen styrs extremt långsamt trotts att kompressorn varvar upp ordentligt.
Kan man vara orolig för snabba tryckförändringar efter alla H16 problem?? Detta borde kunna gå betydligt snabbare!

MVH/Fidusen
19 minuter! Hade lämnat tillbaka skiten.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #31 skrivet: 31 december 2010, 00:04:45 »
Testade min Sanyo 91förra året vid utetemp -17
Ska man räkna till full temp 45 grader så blir det ca 17 minuter. Men den blåser ut 40 grader efter ca 12 minuter. Vid varmare temperaturer går det väl på halva tiden.


7-10 minuter tog avfrostningen.
  0 min:  30 grader
- 5 min:  40 grader
-10 min: 45 grader
-15 min: 47 grader
-20 min: 47 grader
-25 min: 47,5 grader
-30 min: 48 grader  (utetemp-18)
-35 min: 48 grader
-40 min: 48 grader
-45 min: 48 grader
-50 min: 48 grader
-55 min: 47,5 grader
-60 min: 47,5 grader (utetemp-18)
Avfrostning

« Senast ändrad: 31 december 2010, 10:35:15 av Zelda »

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #32 skrivet: 31 december 2010, 13:05:06 »
Larryd,

Vi får komma fram med en ny norm!! Nämnligen effektivitetsfaktorn för avgörande hur mycket värme en VP egentligen lämnar.

Detta måste baseras på en tidsfaktor och inte ett COP tal.

MVH/Fidusen

 hej
gjorde ett O-vetenskapligt prov
jag satt alla mina 12or på max = +30
och läste av el-mätarna på varje pump
nu har de gått 14timmar
här är förbrukningen
NE 12 LKE  15KWT = 1071watt i tim
 E  12 DKE  20KWT = 1428watt i tim
 E  12 CKP  18kwt  = 1285watt i tim
tyvärr blev det -20 i natt så det var bara +11 i garaget i morse
får göra om provet när det blir mildare ute
 
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #33 skrivet: 31 december 2010, 13:33:21 »
Visste inte att man kan chippa pumpar.......kan man chippa tillbaka min utbytta E12DKE så att den fungerar som innan utbyte........med risk för  ev  komprssorras igen förstås.
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #34 skrivet: 31 december 2010, 13:39:22 »
Bestämde mig för att ta bort isen under maskinen idag. Hade blivit ett rejält berg.
Ett järnspett gjorde jobbet och det gick oväntat lätt, stark som man är.  ^-^

Tyvärr är jag även en riktig klantskalle också och spettade givetvis även av strömkabeln.  huvuddunk

Svårkopplat? Tänkte bara sätta om stickproppen vid brottet.

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #35 skrivet: 31 december 2010, 13:41:33 »
*asg*
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #36 skrivet: 31 december 2010, 14:03:24 »
Låter som man ändå ska vara nöjd med sin gamla dke då, jämfört med LKE verkar den vara rena drömmen trots H16
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #37 skrivet: 31 december 2010, 14:27:24 »
Visste inte att man kan chippa pumpar.......kan man chippa tillbaka min utbytta E12DKE så att den fungerar som innan utbyte........med risk för  ev  komprssorras igen förstås.

 hej
det är en mindre kondensor på de ut-bytta H16 dke 12 ute-delarna
syns i hörnet där kondensorn svänger
ser ut som en 9ans kondensor
lika på Ne 12 lke
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #38 skrivet: 31 december 2010, 15:23:57 »
Åfan, så för dom som hade E12DKE känns det som dom fått en sämre pump?!

Jag upplever bara förbättringar.
Smarta avfrostningar mellan 0 till ca -8ºC (en del väldigt korta, ett mönster jag inte fått grepp om än),
temps därunder efter äggklockan.

Värmen är som förut, ingen skillnad.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #39 skrivet: 31 december 2010, 16:20:40 »
Tycker då att kondensorn ser likadan ut som på den gamla utedelen....men jag  kan ju ha fel. Ang sämre pump så vet jag inte......har inte  jämfört förbrukningen före och efter byte.....men helt  klar  är att  den  avfrostar oftare än  tidigare
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #40 skrivet: 01 januari 2011, 15:22:38 »
Fidusen sitter och kontemplerar i sitt missnöje :o

Upptäckte en sak och det är i manualen står det minimum rörlängd = 3 meter, max 7 meter.
Kollade på min pump och mäter något kortare än 1,5 meter.
Detta skulle ju medföra en viss överfyllning, men en scrollkompressor är ju mindre känslig för vätskeslag, men endå.
Skulle detta påverka funktionen? Funderar på att hänga på manometerstället, då är väll fyllningen ca 40 gram som skulle kunna tappas av och motsvara 2 meter rör.

Synpunkter från expertisen är önskvärd  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #41 skrivet: 01 januari 2011, 18:34:04 »
Fidusen sitter och kontemplerar i sitt missnöje :o

Upptäckte en sak och det är i manualen står det minimum rörlängd = 3 meter, max 7 meter.
Kollade på min pump och mäter något kortare än 1,5 meter.
Detta skulle ju medföra en viss överfyllning, men en scrollkompressor är ju mindre känslig för vätskeslag, men endå.
Skulle detta påverka funktionen? Funderar på att hänga på manometerstället, då är väll fyllningen ca 40 gram som skulle kunna tappas av och motsvara 2 meter rör.

Synpunkter från expertisen är önskvärd  *vinkar*

MVH/Fidusen
Om det är kapillärrör strypning har fyllningen betydelse för ev. vätskeslag. Din värmepump har elektronisk expantionsventil som styr.
Överfyller du maskinen hamnar det i kondensorn, innedelen i värmedrift. Vätskan tar yta i kondensorn som inte utnytjar hela kondensorn. 40gram gör ingen stor skada.

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #42 skrivet: 04 januari 2011, 11:28:02 »
Jag har max 2m rör. Förstår inte ett smack av termerna i ert resonemang. :) Förklara gärna för en novis.

Har ni sedan frågor om flugfiske hjälper jag er gärna! :)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #43 skrivet: 04 januari 2011, 12:45:58 »
Fidusen sitter och kontemplerar i sitt missnöje :o

Upptäckte en sak och det är i manualen står det minimum rörlängd = 3 meter, max 7 meter.
Kollade på min pump och mäter något kortare än 1,5 meter.
Detta skulle ju medföra en viss överfyllning, men en scrollkompressor är ju mindre känslig för vätskeslag, men endå.
Skulle detta påverka funktionen? Funderar på att hänga på manometerstället, då är väll fyllningen ca 40 gram som skulle kunna tappas av och motsvara 2 meter rör.

Synpunkter från expertisen är önskvärd  *vinkar*

MVH/Fidusen

Hej Fidusen!  Ja utan att ge mig in på några vidlyftiga diskussioner ang ev överfyllning eller konsekvenser av detta här så är mitt råd ivf att man skall definitivt inte underskrida rekommenderat minimimått för röranslutning till de resp pumparna. Om något händer med pumpen/kompressorn så kommer detta med all säkerhet att bli en orsak till att du kan få stora bekymmer när det gäller garantin för pumpen. Dessutom så finns det pumpar även med elektronisk expantionsventil och en allt för kort röranslutning som har fått problem. Jag rekommenderar också att man har minst ca 2,5-3 meters anslutningslängd, och definitivt i undantagsfall absolut inte under 1,5-2 meters anslutning ivf. :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26094.msg250044#msg250044

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 04 januari 2011, 13:12:47 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #44 skrivet: 06 januari 2011, 00:00:00 »
Ca 25000 kWh. Vattenburet el + hushåll.

OK.

Räkna med att huset vill ha 150 W för varje grads skillnad inne-ute. Vid nollgradigt vill förmodligen ditt hus ha ca 3000 W, vid -10 har det ökat till 4500 W. Någonstans vid -7, -8 är smärtgränsen för värmepumpen, d v s den ger lika mycket värme som huset behöver. Sjunker tempen under detta så sjunker tempen inomhus.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!