Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny med pump , har lite frÃ¥gor.  (läst 1943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pumpeinar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Ny med pump , har lite frågor.
« skrivet: 16 december 2010, 12:41:33 »
Håller på att titta på ett hus som jag funderar på att köpa , men försöker reda ut hur uppvärmingen egentligen fungerar.
Har alltid haft vedeldning med ACC-tankar så värmepumpar å allt är helt nytt för mig.

Huset ifråga är från -81 , och 110kvm 1-plans . vattenburen elementvärme.
Det sitter en frÃ¥nluftspump AQUAES 370A  , samt en elpanna pÃ¥ 9kw med 2 effektsteg.  Samt ett tilluftsaggregat.
Det sitter en innegivare kopplad till pumpen.
Finns även en braskamin mitt i huset.
Sen sitter det även en utegivare kopplad till elpannan? förstår inte riktigt syftet med denna.

Som jag har fattat  det sÃ¥ förvärmer tillluftsaggregatet luften med hjälp av ett vattenbatteri som värms upp av värmepumpen, stämmer detta? är det samma slinga som varmvattnet eller elementslingan?
Eller är det en helt separat slinga?

I nuläget så bor det ingen i huset och ägarna har ställt värmepumpen på 18 grader och elpannan har effektsteg 2 på.

Frågan är hur mycket kyla borde värmepumpen klara själv innan elpannan ska gå igång? ner till 0 grader?
Sitter väl ändå 2 kw "elpatron" i värmepumpen om jag har fattat det rätt.

Har inte lyckats reda ut ventilationsgångarna riktigt ännu men värmepumpen tar ju luften från köket och badrummen och något till, är detta all inluft den tar eller får den normalt sett från tillluftsaggregatet också?

Vad kan en normal årsförbrukning vara ungefär på en sån här anläggning?

Om man skulle bo där och stödelda i braskaminen tycker jag nästan att man borde klara sig utan elpannan till stor del , eller är jag ute och cyklar?

MÃ¥nga frÃ¥gor blev det , ni fÃ¥r ursäkta men jag mÃ¥ste börja nysta i nÃ¥gon ände.  orkar ni svara pÃ¥ nÃ¥gon av frÃ¥gorna sÃ¥ blir jag jättetacksam.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny med pump , har lite frågor.
« Svar #1 skrivet: 16 december 2010, 12:54:03 »
Jag kan inte hitta vilke uteffekt den värmepumpen har, annat än "max uteffekt" 2.6 kW.
Normalt ger en frånluftsvärmepump mellan 1.5 och 2 kW värmepumpseffekt.
Huruvida det är ihopkopplat med radiatorsystemet eller ej vet jag inte, men det är inte omöjligt att det rör sig om separata system, och ett frånluftsvärmepumpens system är glykolfyllt för att undvika frysskador på värmepaketet om värmepumpen skulle stanna av någon anledning, så skulle jag i alla fall vilja ha det kopplat.

Utegivaren till elpannan styr shunten som shuntar ut värmen till radiatorerna.

Innegivaren som styr värmen till värmepumpen skall du ha på max hela tiden som det finns ett värmebehov som är större än det som värmepumpen kan ge, först när du får för varmt i huset kan du börja ställa ned den så det stryper värmetillförseln. Se dock till att elpannan inte värmer samtidigt, så du drar ned effekten från värmepumpen och ersätter det med värme från elpannan!

Värmepumpen kan på egen hand klalra sig ned till ca 0-+5 grader utetemp beroende på hur mycket energi du tillför via hushållsel, datorer, kylar, frysar, tv-apparater o.s.v.

AQUAES brukar inte bli så hemst långlivade, så jag skulle inte värdera den speciellt högt, vet du säkert att den fungerar?

I hus med mekanisk till och frånluft kan en vanlig luft/luft-värmepump vara ett bra komplement.
Måste du köpa ved till braskaminen så blir det billigare med luftvärmepump än med ved.
Elda blir du fort less.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pumpeinar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ny med pump , har lite frågor.
« Svar #2 skrivet: 16 december 2010, 13:15:23 »
Tackar för svaret , nu har jag helt klart mer att fundera på.

Jag ska prova ikväll att ställa upp värmepumpen på max innetemp och stänga av elpannan helt och hållet och se om den klarar att hålla tempen.
För rent förbrukningsmässigt måste det väl bli billigare att köra så mycket som möjligt med värmepumpen väl?

Tror inte den är lastgammal värmepumpen , vet att dom har bytt den en gång innan (satt en 270 från början tror jag) ,
får hoppas den har några år isig fortfarande.
Vet egentligen inte hur bra värmepumpen fungerar iomed att elpannan verkar gå ganska mycket.
Det lär väl visa sig med kvällens test. :)
Ska även hålla koll på elmätaren och se hur det spelar ut.


Brukar man sätta elpannan efter värmepumpen i serie så att säga eller hur brukar man koppla ihop dom bägge?

« Senast ändrad: 16 december 2010, 13:18:01 av pumpeinar »

Utloggad pumpeinar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ny med pump , har lite frågor.
« Svar #3 skrivet: 17 december 2010, 07:40:46 »
Testade lite igår att stänga av elpannan.
Men då klarade inte pumpen att hålla värmen alls , sjönk direkt.

Fattar inte riktigt , för det var bara värmepumpen som gick , och inte värmesköldarna på 2 kw som sitter i varmvattendelen?
Värmer en sån här pump bara upp vattnet? och sen är det elpannan som sköter värmen i elementen?

Om det är varmt i varmvattnet borde den väl klara att köra ut lite till elementen iallafall ? eller sitter jag å cyklar nu igen..

Tryckte jag igång funktionen för extra varmvatten så gick dom 2 kw värmesköldarna in och värmde det vattnet så den biten verkar ju funka.

Sen hittade jag en manual eller vad man ska kalla det,och där fanns en tabell för inställningar för BÖR-värden.
på nr 15 , resp nr 16 i menyn skulle man ändra 2 värden ifall det var kallt i huset , men det stog inget om
vad som händer när man ändrar värdena , bara att det skulle bli varmare.
Som det är nu sÃ¥ är den inställd pÃ¥ fabriksinställning:   30 - 75
Men det fanns åtminståne 5 lägen till uppåt i värmeskalan, är det någon som har en aning vad dom värdena gör?

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Ny med pump , har lite frågor.
« Svar #4 skrivet: 17 december 2010, 11:01:08 »

Sen hittade jag en manual eller vad man ska kalla det,och där fanns en tabell för inställningar för BÖR-värden.
på nr 15 , resp nr 16 i menyn skulle man ändra 2 värden ifall det var kallt i huset , men det stog inget om
vad som händer när man ändrar värdena , bara att det skulle bli varmare.
Som det är nu sÃ¥ är den inställd pÃ¥ fabriksinställning:   30 - 75
Men det fanns åtminståne 5 lägen till uppåt i värmeskalan, är det någon som har en aning vad dom värdena gör?

Om jag inte minns helt fel från min gamla AQUAES så användes värden under nr 15 och 16 för att styra värmekurvan. Det ena värdet var lutningen på kurvan, och det andra värdet var parallellförflyttning av kurvan.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!