Vadå "dags att landa".
Om du anser att nått jag skrivit inte är riktigt kan du väl påpeka vad som är fel och rätta mig så jag får lära mig. Om du inte förstår nått av det jag skrivit så fråga och jag skall försöka föklara för dig så kanske du får lära dig nått nytt.
Är det någon här i forumet som har kunskap om hur ett rum värms upp, det jag undrar över är hur stor del av uppvärmningen som är "strålnings värme" respektive "konvektion".
Om det är som jag tror att den mesta uppvärmningen sker genom konvektion så tror jag att den lilla del strålning man kan reflektera in i rummet från bakom elementen är nästan försumbart.
Letade lite på nätet och hittade följande:
http://www.byggahus.se/varme/svar_varmesystem.htmFRÅGA (2004-01-15):
Vi har nyligen köpt ett hus byggt 1903-05. Huset är i behov av renovering, både utvändigt och invändigt. Fasaden är ursprungligen i trä, men putsades troligen på 30-talet. Vi tror att träpanelen finns kvar bakom putsen. Vi behöver putsa om fasaden och vi överväger då att tilläggsisolera väggarna. Tanken att tilläggsisolera vinden finns också. Huset värms av vattenburen värme (kombipanna olja - el). Nu till frågan: Jag har läst om värmereflektorer att sätta bakom elementen. Är det något att fundera på för vår del? Onödigt, kostar mer än det smakar, funktion, utseende?
SVAR:
Jag kan berätta hur en strålningsskärm fungerar och sedan får du avgöra resten själv. En radiators effektavgivning till rummet sker via konvektion med ca 75-80% och via strålning med 15-20%. Andelen mellan konvektion och strålning är beroende av medeltemperaturen på uppvärmningsvattnet. Genom att placera en strålningsskärm, oftast bakom radiatorn, kommer andelen strålningsavgivning från radiatorn att öka. Det är dock inte någon större effektskillnad av värmeövergången till rummet, utan endast en fördelningsskillnad mellan konvektion och strålning.
/Lars-Göran Dahlén
M.V.H
Messer