Hej, ny här och nybliven husägare med luftvärmepump o lite annat. Min fråga kanske hamnar i galen tunna men eftersom det har med värmepumpen att göra så hoppas jag någon vänlig kan hjälpa mig.
Har precis köpt ett hus byggt 1955, i källaren sitter en Diom DT20 panna från början av 80-talet som en gammal tant kört på elpatron de senaste åren. I hallen sitter en IVT luftvärmepump som är kopplad med en Thermomatic till shunten på pannan. Jag har problem att få ut varmvatten, men som jag förstått det så ska varmvatten värmas när den passerar pannan eftersom den inte har förråd.
Kör jag luftvärmen på 18 grader och thermomaticen på 22 så får jag värme på elementen men inget varmvatten att duscha i mer är 15 sekunder samt att panntempraturen sjunker till 40 grader. Gör jag tvärtom så jag kör termomatic på 18 och pumpen på 22-24 grader så får jag upp panntempraturen till 65 grader max men det är inte tillräckligt för varmvatten och elementen är kalla.
Begriper så tillvida att shunten stänger om värmepumpen kör på högvarv och vise versa. Men nu när det är kallt så orkar inte pumpen värma huset men öppnar inte shunten, vilket den borde?
Men varför påverkar detta varmvattnet, det ska det inte göra enligt rörmokare och elektriker som tittat? Det sitter två elpatroner som tillsammans ger 9Kw som fungerar perfekt och ska orka med.
PS: Vill tillägga att jag är helt novis på dessa grejer och behöver all handledning jag möjligtvis kan förstå, gärna en barnbok med pekbilder osv ;-)