Visst hade det kanske varit bättre med markstativ men jag hade inte en aning om dessa när jag installerade Panasonic:en (2003) och Sanyon 2006. Dessutom rekommenderade firmorna som driftsatte dem att jag skulle förbereda med leca innan de kom.
Att sätta dem på väggen var uteslutet för min del. Min huggna (ojämna) stenfot är så pass hög att pumparna hamnat på tok för högt. Den ena säkert 2 meter över marken vilket inte jag anser vara särskilt servicevänligt. Och så hade jag säkert fått en massa oljud eftersom jag har rätt tunna timmerväggar. Jag antar att man bör gjuta en platta att ställa markstativet på, borde bli svårare för allt vatten att rinna av istället för att låta det rinna ner i marken. Jag grävde en bra bit ner och fyllde på med singel för att vattnet skall kunna rinna undan.
Sanyons dräneringshål sitter faktiskt inte mitt över lecablocket. Jag har fräst ut ett brett spår så att det är fritt nedåt. Men vid den väderlek som nu varit med snö, kyla och blåst så isar det i alla dräneringshålen. Tycket faktisk att den borde varit utrustad med värmeslinga trots att den klarar sig utan. Panasonic:en (med bara ett hål) och värmeslinga är mycket bättre. Vattnet vid drift och avfrostning fryser inte ens till is nere på marken vilket det gör under Sanyon.
När det gäller "fulpumpen" så satte jag den på leca bara för att jag hade dem hemma. Dessutom sitter den så pass skyddad att den inte behöver sitta särskilt högt. En annan aspekt som jag ser det är att det är mycket bättre att ha pumpen på marken för då blir det inga problem när man målar om huset eller kanske tom behöver byta någon panelbräda. I varje fall inte i mitt fall som har så hög stenfot.
Om det är fult att ha dem på leca är en smaksak tycker jag. För min del gör det ingenting. Jag bor på landet och då kanske det inte är så viktigt.

) Det är i vilket fall som helst tyst och bra inomhus. När någon av pumparna behöver bytas ut blir det kanske en annan lösning.
Mvh / Niclas