Hej,
Tänkte bara ge lite input kring en qheat 630 som jag installerade i höstas. Förutsättningarna är ett 1½ plans från 1978 på 170kvm, innedelen monterad i hall så den stör inte.
Jag har två element igång i sovrum uppe, mest för att vi stänger dörrarna på nätterna vilket gör att det då kryper nedåt 18gr i sovrummet om elementen är av. Har jag dörrarna öppna så går det att stänga av elementen då värmen lätt stiger till övervåningen. Nere är det öppen planlösning. Pumpen är inställd på 22gr, med autofläkt, inget i-see.
Ned till cirka -15 har pumpen klarat att hålla värmen på yttervägg nedervåning på cirka 20,5 gr och i mitten av huset på cirka 22gr studs. På kul så provade jag att ställa på 25gr innan jag drog till jobbet men det gav ingen märkbar ökning så den gick redan på max vid -15 med andra ord. Under -15 börjar temperaturen i huset att påverkas om jag inte drar igång oljeraddarna och frun klagar om det går under 22gr.
Sammantaget är jag tok-nöjd då allt går på en enda 10A säkring ned till -15 gr. Dock har jag samma problem som "U-Erik" med lite is på vänster sida, dock så blir total ismängd så liten att man kan strunta i att samla upp vattnet (i alla fall hittills). Jag tänkte forcera bort "U-Eriks"-is på det bekväma sättet, drog på max fläkt, kylläge 16gr, men det tog ändå 30 min vid -9gr innan isen gick att fösa av för att den smält loss (det ångade rätt bra kring utedelen).
Sammantaget så är det väldigt billigt om man klarar kanske 90% av årets uppvärmning på en 10A säkring (Östergötland), tänkte i början att den kanske skulle klara våra 170kvm ned till -5 men blev överraskad då den går ned till -15 med bra komfort, och autofläkt aldrig över läge 3 vad jag kan höra.
/Micke