0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller på att ställa tempdiff på radiatorerna och har fått pumpen att prestera bra mycket bättre än förut Thumbsup har mätt med en ir termometer men har insett att det är lite si och så med mätningen. Duger säkert till min mätning men vill ha nått bättre vad ska jag köpa som inte kostar skjortan och mäter rätt.
Citat från: smurfen72 skrivet 04 december 2010, 14:07:16Håller på att ställa tempdiff på radiatorerna och har fått pumpen att prestera bra mycket bättre än förut Thumbsup har mätt med en ir termometer men har insett att det är lite si och så med mätningen. Duger säkert till min mätning men vill ha nått bättre vad ska jag köpa som inte kostar skjortan och mäter rätt. En matt tape på de blanka rören gör att IR-termometern funkar bättre. Sikta ordentligt och lägg instrumentet dikt an röret/tapen, mätområdet är större än man kan tro; det är inte den lilla laserpricken som mäter.
Citat från: Strip skrivet 04 december 2010, 14:11:05Citat från: smurfen72 skrivet 04 december 2010, 14:07:16Håller på att ställa tempdiff på radiatorerna och har fått pumpen att prestera bra mycket bättre än förut Thumbsup har mätt med en ir termometer men har insett att det är lite si och så med mätningen. Duger säkert till min mätning men vill ha nått bättre vad ska jag köpa som inte kostar skjortan och mäter rätt. En matt tape på de blanka rören gör att IR-termometern funkar bättre. Sikta ordentligt och lägg instrumentet dikt an röret/tapen, mätområdet är större än man kan tro; det är inte den lilla laserpricken som mäter. Jo det är så jag gjort men det är svårt (omöjligt) att mäta på ett 15 mm rör på radiatorerna funkar det bättre men vill ha nått som är 100%
Kan du inte komma åt att mäta på elementets utlopp, då får du lite större yta att mäta på, men då måste du nog mäta likadant vid elementets tillopp.
Tror nog det finns de som mäter rätt på olika metaller, har på jobbet en man kan gå in i menyer osv och välja bla vilka metaller man skall mäta på, men den kostar nog en hel del mer än 1500kr.