0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är själv helt novis så hijackar din tråd lite eftersom jag undrar lite ang samma ämne som dej!Vad menas med VP in/ut? Skall dessa siffror vara likvärdiga, dvs 46/46 osv?Och vilken cirkulationspump menas det? Den som sitter under skalet eller den utanför?Vad innebär det ifall siffrorna är likvärdiga eller icke, skall man sänka trycket då eller öka?Vad mycket frågetecken man använder när man är grön på saker
Vill du öka diffen mellan VP-IN och VP-UT ska du minska farten på pumpen som sitter "under" ecoel.För att minska tempen på returvattnet från radiatorn kan du minska farten på pumpen som sitter "på" ecoel.
Citat från: skuggan_pm skrivet 03 december 2010, 08:43:52Vill du öka diffen mellan VP-IN och VP-UT ska du minska farten på pumpen som sitter "under" ecoel.För att minska tempen på returvattnet från radiatorn kan du minska farten på pumpen som sitter "på" ecoel.Vad är det för skillnad på dessa två? Jag har tex Vp in/ut just nu 41/43. Då jag har en ecoair 107 torde denna siffra egentligen vara ca 41/46 då?
Undrar också, skall tempen på returvattnet vara så låg eller så hög som möjligt? Jag har ändrat min Alpha 2 circ pump som sitter "på" ecoelen från auto adept till steg 1. Ingen aning om detta är bra eller inte, dvs, ekonomisk och bäst!
Under senaste 24H har pumpen gått 23:50 h och startat 57 gånger, är detta överhuvudtaget möjligt?
Citat från: Fjrebqll skrivet 03 december 2010, 19:27:49Citat från: skuggan_pm skrivet 03 december 2010, 08:43:52Vill du öka diffen mellan VP-IN och VP-UT ska du minska farten på pumpen som sitter "under" ecoel.För att minska tempen på returvattnet från radiatorn kan du minska farten på pumpen som sitter "på" ecoel.Vad är det för skillnad på dessa två? Jag har tex Vp in/ut just nu 41/43. Då jag har en ecoair 107 torde denna siffra egentligen vara ca 41/46 då?Ja, du bör försöka få upp diffen några grader.CiteraUndrar också, skall tempen på returvattnet vara så låg eller så hög som möjligt? Jag har ändrat min Alpha 2 circ pump som sitter "på" ecoelen från auto adept till steg 1. Ingen aning om detta är bra eller inte, dvs, ekonomisk och bäst!Returen bör vara ca 6-8 grader kallare än framledningen. Har du radiatorer och/eller golvvärme?En dum fråga kanske: Varför har du ställt om pumpen om du inte vet om det är bra eller inte?
Nej, Framledning (vattnet till radiatorerna) skall vara 6-8 grader varmare än returen från radiatorerna.