Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: fullt ös  (läst 4445 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad monarped

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: målilla
  • Antal inlägg: 142
  • Kön: Man
fullt ös
« skrivet: 02 december 2010, 10:06:29 »
hej kör min på max värme 30
heat och full fläckt
sen går elpannan in när de behövs
eldar lite i kaminen ochså
men de måste väll va de mest ekonomiska eller?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: fullt ös
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 13:13:07 »
Ja det är helt rätt Monarped! Thumbsup Med Panasonic får man ett bra värmeutbyte inkl bra värmespridning med full fläkthastighet när man kör fullt ös med pumparna. Jag gjorde oftast precis samma sak när jag endast hade 1 st pump i huset/källaren. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Kön: Man
SV: fullt ös
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 16:30:07 »
Monarped/Raffen

Att köra full fläkt är helt okey, det gör jag alltid trotts att man får stå ut med lite mer fläktljud.

Men att ställa temp på 30 grader är jag mer tveksam emot.
För att kompensera den större skillnaden mellan inställd temp på 30 och kanske verkningsgrad som kan ge kanske max 22 vid kalla dagar, så kommer pumpen att isa igen fortare med oftare och längre avfrostning som följd.
Min egen åsikt är att om du upplever att pumpen inte hänger med, så ställ ca 2 grader lägre, ex 20 grader och låt sen andra tillskottskällor göra resten, så får du längre värmetid och kortare avfrostning.
Detta borde då ge en bättre ekonomi :)

Rätta mig Raffen, om jag har fel  ::)
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Kön: Man
SV: fullt ös
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 16:35:15 »
Tillägg,

Självklart måste man acceptera en lägre komforttemperatur som då endast blir ca 20 grader.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: fullt ös
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 17:10:34 »
Hej Fidusen!  Nej då, jag skall inte rätta dig, jag instämmer istället helt med vad du säger här. Thumbsup Och detta du nämner är ju bekymmer som kommer som ett brev på posten när pumparna är lite underdimensionerade för sin uppgift. ;) Men faktum är annars att Panasonic fungerar ganska bra att köra fullt ös med, man får då också möjlighet att kunna köra på full fläkthastighet och därmed få till en bra värmespridning i huset, skruvar man ned pumpen lite så kommer fläkten med automatik att gå ned på halvfart med en urdålig värmespridning som följd. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Kön: Man
SV: fullt ös
« Svar #5 skrivet: 02 december 2010, 17:35:00 »
Fint Raffen :)

Just det du säger om underdimensionerade pumpar är oftast försäljarnas fel!

Argumenten är att en överdimensionerad pump får oftare start och stopp vilket då skulle leda till en kortare livslängd av kompressor!? Och just här uppkommer problemet, att man får en för liten pump.

Jag upplever det så att jag hellre väljer en något kortare livslängd på pumpen som kanske max förkortas med 5% -10% än att jag är missnöjd med värmekomforten under alla de år som den skall fungera.

Ofta ser man rek, pumpen klarar 35 - 125 kvm??? Vadå?? det beror väl helt på placering och husets konstruktion, om man bor i inlandet eller vid kusten med hög respektive låg luftfuktiget. Dessa faktorer känner oftast inte försäljare till, speciellt om dom jobbar på något Gigantvaruhus :)

Min rekomendation är att köp en pump som klarar dubbla husarean, men kanske håller 14 år i stället för 16 år och var nöjd under hela livslängden :)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: fullt ös
« Svar #6 skrivet: 02 december 2010, 17:49:04 »
Hej Fidusen!  Ja det ligger rätt mkt i vad du säger ang detta Fidus, sen är det rätt klurigt allt det här omkring som t.ex dimensionering, uppvärmningsyta, isolering-byggnadsår mm. Sen är det ofrånkomligt att pumpar som kan köras på dellast större delen av säsongen är avsevärt mer ekonomiska i drift än pumpar som håller på och går i on/off-läge stup i kvarten så detta är verkligen en avvägningsfråga. Istället för en riktigt stor pump så kan det istället vara idé med 2 st mindre pumpar istället, jag brukar även råda folk att inte bara titta på maxeffekten utan även på hur långt ned i värmeavgivning som pumparna kan gå innan de går i off-läge.
Som jag ser det så får en inverterpump vara precis hur stor och stark som helst, bara den också samtidigt kan gå ned till en låg värmeavgivning utan att gå i off-läge, så där har alltså de resp pumpkonstruktörerna något och bita i framöver tror jag om de vill hänga med i branchen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Kön: Man
SV: fullt ös
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 18:03:31 »
Raffen, jag håller med dig till 100%

-20 grader och COP 2,5 är det minsta man skall acceptera enligt mig.
Det ger då en effekt om kompressor har märkeffekt 1 kwh på ca 2,5 kwh värme, eller med en motor på 2 kwh  ca 5 kwh värme, tillräckligt i ett välisolerat hus är detta helt ok :)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Göran.w

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Kön: Man
SV: fullt ös
« Svar #8 skrivet: 12 december 2010, 07:32:16 »
Jag skulle vilja påstå att det är helt oskadligt för kompressorn om pumpen går i on\off drift så länge kompressorn inte svalnar mer än till 40-50gr innan den startar igen.
Normalt brukar kompressorer klara 40-50k starter om inte fler.
Skulle därimott temperaturen på kompresson sjunka ner till tex 0gr innan den återstartar blir den inte lång livad.
Håller med Raffen när det gäller lägsta effekten.
Min ena pump som är 17år fylda går i on-off drift ända ner till -10gr för den går inte under 800 watt och är dessutom fel placerad med knapp 2 meter huvuddunk så den sprider inte värme som den ska.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: fullt ös
« Svar #9 skrivet: 12 december 2010, 08:24:19 »
Då kan du nog skippa luftvärmepump, finns ingen pump som har verkligt Cop 2.5 vid -20, och varför höja börvärdet till 30 gr? Räcker väl att ställa det på 22-23gr..så går pumpen ändå fullt när kylan kryper ned mot -20
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: fullt ös
« Svar #10 skrivet: 12 december 2010, 11:01:12 »
Då kan du nog skippa luftvärmepump, finns ingen pump som har verkligt Cop 2.5 vid -20, och varför höja börvärdet till 30 gr? Räcker väl att ställa det på 22-23gr..så går pumpen ändå fullt när kylan kryper ned mot -20

Säg inte det, IVT´n ligger ju på 2,5 vid -15 så den är inte långt borta.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: fullt ös
« Svar #11 skrivet: 12 december 2010, 11:07:29 »
Vilken Ivt då? Vår Gamla Bosch Ehp6 hade cop 1.8 i -15, och Bosch/Ivt/Elektroslusk är samma maskiner..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: fullt ös
« Svar #12 skrivet: 12 december 2010, 12:31:53 »
IVT Nordic Inverter 12 KHR-N

Har cop 2,5

Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: fullt ös
« Svar #13 skrivet: 12 december 2010, 13:05:44 »
Är denna på 6kw? Annars konstigt om den har cop bättre än Boschen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: fullt ös
« Svar #14 skrivet: 12 december 2010, 13:30:57 »
Får börja läsa tester på pumparna och inte bara läsa säljsnacket och manualen på Coolixén Apan :D

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?tab=2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?