0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Borde inte den viktigaste faktorn varit med i statistiken, "antal i drift". Om 412kompressorer rasar på 4120 sålda enheter eller 412 enheter är ju lite av en nyckelfråga kan man tycka, eller?
Citat från: Snok skrivet 01 december 2010, 22:52:17Borde inte den viktigaste faktorn varit med i statistiken, "antal i drift". Om 412kompressorer rasar på 4120 sålda enheter eller 412 enheter är ju lite av en nyckelfråga kan man tycka, eller?Just precis vad jag oxå tycker, Folksam har gjort den statistiken sen VPns Hedenhöstid men ändå inte lyckats få fram den faktorn. Bilar får vi veta allt om när det gäller tillverkning och försäljning, men en stor energibesparingsfaktor den får vi inte veta mycket om.
De kompressorhaverier som rapporteras till Folksam tror jag till 75% är försäkringsbedrägerier, eller beror på okunnighet hos installatörerna/reparatörerna, de byter helt enkelt rubbet istället för att ta reda på vad som verkligen är trasigt.
Jag har nyss lagt in fakturan för byte av havererad kompressor kombinerat med byte av trasig växelventil mellan kretsarna. Hela kalset gick på drygt 30 000kr vilket känns absurt om man betänker att pumpen för sex år sedan kunde köpas på Rinkaby Rör för någonstans 35-37 000kr (saxat ur minnet) och man sade att kompressor kostar 10-12 000kr om den går sönder. Dessutom hade som sagt växelventilen också rasat (har bråkat i flera år men jag fattade inte vad det var som vrålade i pumpen) och det sade försäkringsbolaget var väldigt vanligt dvs undermålig kvalitet.Min anläggning är sex år gammal och som tur var hade jag köpt till extra försäkring... På gården står nu 90kg utbytt "kompressormodul" som enligt reparatören ska direkt till skroten, någonting har blivit väldigt märkligt i mellan oss kunder, reparatörerna och försäkringsbolagen och vi får givetvis betala oavsett om det går på försäkringen eller ej.
]Trasiga växelventiler kan knäcka en kompressor på några år, om växelventiler läcker litegrann så kan kompressorn i värsta fall gå mer eller mindre bara med höga tryck mot varmvattenberedaren, och dessutom med extremt många start och stopp.Dåligt intrimmade radiatorsystem i kombination med för högt ställd kurva, eller generellt sett obefintlig intrimmning av anläggningen kan också det bidra till kort livslängd på prylarna.
På gården står nu 90kg utbytt "kompressormodul" som enligt reparatören ska direkt till skroten, någonting har blivit väldigt märkligt i mellan oss kunder, reparatörerna och försäkringsbolagen och vi får givetvis betala oavsett om det går på försäkringen eller ej.
Men jag ville ju bara hjälpa dig Rickard. Genom att radera det skitsnack , humbug och rena falsarier som jag skrivit. Detta är dina ord, förnekar du det så ljuger du som vanligt.Jag erkänner att jag blir upprörd när jag hör er prata illa om mig och mina kollegor. Jag gillar inte det alls. _/-