0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: cocacola skrivet 28 december 2010, 11:50:5525% av drivströmmen menar du ja hur lång tid tar det innan "standard installtionen blir dyrare i en normal villa .8-10 raddar i en normal villa 8-10 mer felkäller . Kostnaderna för pumparna i insitament ögonblicket samt kostnaderna för framdragningen av el till "alla"pumpar .. Räcker det med 20år . ja och sen börjas det om för även dom pumparna går sönder och behöver bytas ? Nej du toppis den lösningen får vi nog bygga åt någon som har lite pengar på "hobbykontot" och gillar lösningar som ställs på sin spets . Det ska va enkelt inga onödiga julgarnsbyggen , så är jag lärd . cocacola Nej.. jag menar 25% av totala energiförbrukningen. Husen står i Tyskland så de är inte direkt jämförbara med sverige eftersom vi har större del uppvärmning. Trots det är lösningen förvånansvärt smart, speciellt de små pumparna.
25% av drivströmmen menar du ja hur lång tid tar det innan "standard installtionen blir dyrare i en normal villa .8-10 raddar i en normal villa 8-10 mer felkäller . Kostnaderna för pumparna i insitament ögonblicket samt kostnaderna för framdragningen av el till "alla"pumpar .. Räcker det med 20år . ja och sen börjas det om för även dom pumparna går sönder och behöver bytas ? Nej du toppis den lösningen får vi nog bygga åt någon som har lite pengar på "hobbykontot" och gillar lösningar som ställs på sin spets . Det ska va enkelt inga onödiga julgarnsbyggen , så är jag lärd . cocacola
Skulle totala energiförbrukningen minska 25% bara genom att cirkulera vattnet på ett bättre sätt? Det låter för bra för att kunna vara sant...Vart tar dom extra 25% vägen i en normal villa med en central pump och fast instrypta radiatorer?
men även den energien som Läcker från rören tillföres inne i klimatskalet och kommer det till godo . så enda sättet mig veterligen att ytterligare kunna reducera energi förbrukningen med 25% i ett termiskt skal är att åtgärda Läckaget(tillägs isolera ) eller Ta ner tempen inomhus.Jag har en bra kontakt nere på Wilo jag får ringa honom efter helgerna cocacola
En viss (kanske ganska stor) energibesparing kan säkert åstadkommas om man tänker sig att pumparna styrs av en rumstermostat ev. med närvarostyrning. Då kan man ju enkelt dra ned på värmen i ej nyttjade utrymmen. Samma effekt kan man naturligtvis få med radiatortermostater med motsvarande funktion.Annars är det ju som flera påpekar har du ett rum/byggnad med viss volym, utförande av omgivande ytor, temperatur & luftomsättning så är energibehovet rätt givet. Det du kan göra är att återvinna en del av den energi som försvinner med ventilationen."men även den energin som Läcker från rören tillföres inne i klimatskalet och kommer det till godo", jag håller inte helt med om det eftersom den oftast tillförs på ställen där jag inte vill ha den, plus att man under delar av året ventilerar bort energin i form av övertemperaturer. Det är ungefär samma resonemang som förs på annat ställe i detta forum ang. behovet av shuntreglering eller inte "styr ut 60C och styr med radiatortermostaterna".Sen är det helt rätt att hålla en värmeinstallation (eller nästan vad som helst) så enkelt som möjligt, men det förutsätter rätt dimensionering av alla ingående delar(värmeproducent, radiatorer, shuntar, pumpar och ventiler).
"umpabumpa därmot är en riktigt rejäl människa som sannerligen gör rätt för sig, lever sitt liv fullt och och begär inte mer än att det han köper av första bästa försäljare också skall fungera när han vrider på knappen, och om det inte gör det, ja då skall fanskapet som installerat, generalagenten och tillverkaren dras i smutsen offentligt."
@digitalrobertoch egentligen behöver det inte ens innebära en besparingskalkyl (om jag byter en gammal vp mot en ny, kommer jag alltid att göra en besparing då?), utan bara verifierbara prestanda. Förbrukningen styrs till stor del av de som bor i huset och deras beteende kan var svårt att påverka.Däremot så bör det vara lätt att beräkna & verifiera avgiven effekt vid viss utetemp, års cop, tillgänglighet och kanske ytterligare nån parameter.