0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var i kontakt m servicekille per telefon som sa jag skulle testa att sätta anslutningseffekten fr 4,5 till 6,75 kW.Men blir inte varmt. Han sa även att d kunde bli så att var d för varmt vatten som kom tillbaka så motarbetade pannan sig själv, att den inte gjorde av m nog varmvatten ute i radiatorerna o då nådde motsatt effekt.Min värden för några minuter.T1: 23,7 grader framledningVärmesystem start 42Värmesystem stopp 46,8T2: -3,3 gr uteT3 Varmvatten: 53T6: Kompressor 86 grader (högt???)T8: 53,3T9: 50,7T10:51.9
T1: 23,7 grader framledningVärmesystem start 42Värmesystem stopp 46,8T2: -3,3 gr uteT3 Varmvatten: 53T6: Kompressor 86 grader (högt???)T8: 53,3T9: 50,7T10:51.9
Citat från: matakon skrivet 02 december 2010, 12:33:14Var i kontakt m servicekille per telefon som sa jag skulle testa att sätta anslutningseffekten fr 4,5 till 6,75 kW.Men blir inte varmt. Han sa även att d kunde bli så att var d för varmt vatten som kom tillbaka så motarbetade pannan sig själv, att den inte gjorde av m nog varmvatten ute i radiatorerna o då nådde motsatt effekt.Min värden för några minuter.T1: 23,7 grader framledningVärmesystem start 42Värmesystem stopp 46,8T2: -3,3 gr uteT3 Varmvatten: 53T6: Kompressor 86 grader (högt???)T8: 53,3T9: 50,7T10:51.9jag hade samma diff mellan T8 och T9... då sa ivt killen som var hemma hos mig att mitt system var för trögt. Han tröck upp värmekurvan vill V25 H65 och la en puckel vid 0. Han ökade cirkulations pumpen för raddarna till läge 3, och cirk pumpen ut till EHP till läge 2. Nu är det hyfsat inne. Men jag måste skaffa radiatorer med bättre effekt. editivt teknikern menade alltså eftersom skillnaden mellan T8 och T9 var så liten så gav inte radiatorerna ifrån sig tillräckligt med värme = dom är kass. Och i mitt fall är det för att det stog en oljepanna här förut så systemet är ju baserat på att man typ ska skjuta ut 80 grader till radiatorerna med oljebrännare etc etc. = hetvatten system
CiteraT1: 23,7 grader framledningVärmesystem start 42Värmesystem stopp 46,8T2: -3,3 gr uteT3 Varmvatten: 53T6: Kompressor 86 grader (högt???)T8: 53,3T9: 50,7T10:51.9Var dessa siffror från en varmvattenkörning?Om det är från en värmekörning så tippar jag på att en(eller båda) växelventil(erna) har hängt sigEftersom shunten endast används när vid varmvattenkörning och om radiatorerna påkallar värme så är shunten stängd när man kör värme och radiatorsystemet får då endast kallare vatten från radiatorreturen samt från botten av tanken och troligtvis därför blir T1 låg.Det kan även vara så att CP ut till värmepumpen tillsammans med en kärvande växelventil kortsluter flödet så att varmt vatten kommer tillbaka till pumpen (T9 = 50,7°C).T6 på 86°c tycker jag ser bra ut
Citat från: meshugg skrivet 02 december 2010, 14:05:44Citat från: matakon skrivet 02 december 2010, 12:33:14Var i kontakt m servicekille per telefon som sa jag skulle testa att sätta anslutningseffekten fr 4,5 till 6,75 kW.Men blir inte varmt. Han sa även att d kunde bli så att var d för varmt vatten som kom tillbaka så motarbetade pannan sig själv, att den inte gjorde av m nog varmvatten ute i radiatorerna o då nådde motsatt effekt.Min värden för några minuter.T1: 23,7 grader framledningVärmesystem start 42Värmesystem stopp 46,8T2: -3,3 gr uteT3 Varmvatten: 53T6: Kompressor 86 grader (högt???)T8: 53,3T9: 50,7T10:51.9jag hade samma diff mellan T8 och T9... då sa ivt killen som var hemma hos mig att mitt system var för trögt. Han tröck upp värmekurvan vill V25 H65 och la en puckel vid 0. Han ökade cirkulations pumpen för raddarna till läge 3, och cirk pumpen ut till EHP till läge 2. Nu är det hyfsat inne. Men jag måste skaffa radiatorer med bättre effekt. editivt teknikern menade alltså eftersom skillnaden mellan T8 och T9 var så liten så gav inte radiatorerna ifrån sig tillräckligt med värme = dom är kass. Och i mitt fall är det för att det stog en oljepanna här förut så systemet är ju baserat på att man typ ska skjuta ut 80 grader till radiatorerna med oljebrännare etc etc. = hetvatten system1) Är diffen för liten så skall man MINSKA hastigheten på cirkpumpen .Var det verkligen en riktig tekniker som var hemma hos dig?2) Låg diff kan bero på två saker - En vanlig orsak på CC160 är att flödet i rad-kretsen är för lågt i förhållande till flödet i VB-kretsen. Mät tempdiffen mellan fram och retur på rad-kretsen.För att åtgärda båda ovanstående punkter bör du ställa ner VB-pumpen till 1'an.
Det där med flödena har avhandlats i ett par trådar tidigare.Pga konstruktionen på CC'n så måste flödet på rad-kretsen vara högre än flödet på VB-kretsen. Annars får går flödet 'nedåt' i det rödmarkerade röret i bilden. Det gör att en del av den varma värmebäraren 'genar' tillbaks till VP'n så att VB-in ökar och VB-deltat blir litet. Då spelar det liksom ingen roll om man stryper ner radiatorerna så att rad-returen blir kallare...