0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag har aldrig förstått varför man ska vinterutrusta en värmepump som är gjord för att gå på vintern.Jag menar dom är ju gjorda för att värma hus och det behövs ju oftast bara på vintern.Har själv en utan "vinterutrustning" och den går natruligtvis hur bra som helst.Konstigt.....
Citat från: knowledge skrivet 31 augusti 2005, 14:04:30Hej,Jag har aldrig förstått varför man ska vinterutrusta en värmepump som är gjord för att gå på vintern.Jag menar dom är ju gjorda för att värma hus och det behövs ju oftast bara på vintern.Har själv en utan "vinterutrustning" och den går natruligtvis hur bra som helst.Konstigt..... Jag antar att du pratar om airconditioner som kyler luften i ditt hus. De har en annan fin egenskap, utöver vad de egentligen är gjorda för, nämligen så kan de fungera som värmepump och värma ditt hus.För att en airconditioner skall fungera problemfritt som värmepump i vårt klimat rekommenderas en värmeslinga för att inte isbildningen inne i utedelen skall bli för stor.Troligtvis har det betydelse om du bor i en landsända med hög eller låg luftfuktighet om du behöver värmeslinga eller ej.Martin X
Det finns en betydligt enklare lösning.Man behöver bara koppla in värmekabeln + termostaten så att de kopplas på när maskinen avfrostar (ta styrsignal från 4-vägsventilen) och bygga ihop en hålltimer på en 555:a från Elfa som drar ett relä i säg, 10-20 minuter vid varje avfrostning.Skulle spara mycket pengar, hmm...kanske något att ta tag i komersiellt.Tomas