0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Raptor skrivet 23 november 2010, 19:41:13Citat från: tjabba skrivet 23 november 2010, 19:30:42Mitsubishi PUHZ W85 VHANu har jag spanat lite vad min pump har dragit på ett dygn,snitt 2,1kw i timmen tot ca 50 kW på ett dygn, temp mellan 0 till -2 under detta dygnet och uppvärmd yta ca 290 kvm 1 1/2 plans + källare huset byggt 1970.Har en tank på 500 liter som laddas där det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in ca 50 cm från toppen på tanken och tas ut ca 30 cm från botten, men det jag upplever är att cirk pumpen till vp drar ner det uppvärmda vattnet mot botten på tanken så det ca 50 gradiga vattnet från vp endast blir ca 44-45 grader till framledning rad.Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.nån som kanske har nån alternativ ide? Hej!Din förbrukning verkar ligga i paritet med vad jag och T.Johansson har. Jag har snittat 39,5 på 2 veckor men sänkte kurvan 1 grad igår och det verkar ha gjort ca 1 kWh. Då har vi ändå snittat -1,5 grader ute och snö idag.Angående diffen mellan framledning och laddtemp så kan du kolla att givarna har ordentlig kontakt och att dem är ordentligt isolerade. Sedan kan du kolla att dem verkligen visar rätt.Vid sånna temperaturer skiktar sig vattnet ganska bra och det borde inte innebära stora skillnader på i laddtemp och framledning om de ligger på någorlunda samma höjd.Varför ville du ha e pump med värmebärare istället för en med PAC (plattväxlare) på insidan och gasmellan ute och innedel?/RaptorNja det skiljer ca 40cm mellan Radkrets och VP tillopp raden ligger i stort sett i toppen på tanken,därav att jag tänkte flytta VP tillopp dit,valet av pump tycker det är smidigt med allt i ett lösning,sen är den säkert väldigt optimerad från fabrik.strömavbrott har jag knappt haft här på 10 år så det är jag inte orolig för.
Citat från: tjabba skrivet 23 november 2010, 19:30:42Mitsubishi PUHZ W85 VHANu har jag spanat lite vad min pump har dragit på ett dygn,snitt 2,1kw i timmen tot ca 50 kW på ett dygn, temp mellan 0 till -2 under detta dygnet och uppvärmd yta ca 290 kvm 1 1/2 plans + källare huset byggt 1970.Har en tank på 500 liter som laddas där det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in ca 50 cm från toppen på tanken och tas ut ca 30 cm från botten, men det jag upplever är att cirk pumpen till vp drar ner det uppvärmda vattnet mot botten på tanken så det ca 50 gradiga vattnet från vp endast blir ca 44-45 grader till framledning rad.Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.nån som kanske har nån alternativ ide? Hej!Din förbrukning verkar ligga i paritet med vad jag och T.Johansson har. Jag har snittat 39,5 på 2 veckor men sänkte kurvan 1 grad igår och det verkar ha gjort ca 1 kWh. Då har vi ändå snittat -1,5 grader ute och snö idag.Angående diffen mellan framledning och laddtemp så kan du kolla att givarna har ordentlig kontakt och att dem är ordentligt isolerade. Sedan kan du kolla att dem verkligen visar rätt.Vid sånna temperaturer skiktar sig vattnet ganska bra och det borde inte innebära stora skillnader på i laddtemp och framledning om de ligger på någorlunda samma höjd.Varför ville du ha e pump med värmebärare istället för en med PAC (plattväxlare) på insidan och gasmellan ute och innedel?/Raptor
Mitsubishi PUHZ W85 VHANu har jag spanat lite vad min pump har dragit på ett dygn,snitt 2,1kw i timmen tot ca 50 kW på ett dygn, temp mellan 0 till -2 under detta dygnet och uppvärmd yta ca 290 kvm 1 1/2 plans + källare huset byggt 1970.Har en tank på 500 liter som laddas där det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in ca 50 cm från toppen på tanken och tas ut ca 30 cm från botten, men det jag upplever är att cirk pumpen till vp drar ner det uppvärmda vattnet mot botten på tanken så det ca 50 gradiga vattnet från vp endast blir ca 44-45 grader till framledning rad.Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.nån som kanske har nån alternativ ide?
Jag har möjlighet att både köra genom tank eller direkt på systemet. jag har märkt samma sak som du men gångtiderna blir inte optimala när pumpen går diekt på systemet om utetempen är över -5 grader.Så volymtanken får vara öppen när det är över -5 och stängd när det är kallare än -5./Raptor
Scanoffice Oy distrubitör för hela Norden även för CanVac. / Marma
ME. -s varning den 05.10.10 med betekningens vara eller icke vara > H< ansågs för LL pumpar.( Tommy J skrev om detta H )/ Marma
Citat från: marma skrivet 07 december 2010, 12:16:23Scanoffice Oy distrubitör för hela Norden även för CanVac. / MarmaHejSå är det nog inte,CanVac tar sina pumpar direkt ifrån Mitsubishi.Man kan även läsa på Mitsubishi's sida under "samarbetspartners"där finns CanVac med.Skulle bli förvånad om dom var allierade på någotvis med Scanoffice.Citat från: marma link=topic=37282.msg351599#msg351599 date=1291720583ME. -s varning den 05.10.10 med betekningens vara eller icke vara > H< ansågs för LL pumpar.( Tommy J skrev om detta H )/ MarmaKan inte komma ihåg att jag nämnt detta,men en é ju över 40 så minnet kan svikta HeHe //Thommy Johansson
Du har så rätt!Scanoffice är Me återförsäljare. Fel av mej!Jag fattade aldrig vad TJ menade med H och jag förstår inte vad Marma menar...För att sammanfatta så har jag ofta fel och fattar ingenting /Raptor