0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur varmt borde det vara? Styr pumpen framledningen (flytande kondensering)? Hur ser värmekurvan ut i så fall?
Citat från: purjo__ skrivet 20 november 2010, 12:40:07Hur varmt borde det vara? Styr pumpen framledningen (flytande kondensering)? Hur ser värmekurvan ut i så fall? Enligt manualen ca:52 grader men det hade jag inte räknat med vore glad om den höll 45 grader. Jag kör både pumpen i skåpet och min gamla cirk-pump.
Gamla sektionsradiatorer ska man inte förakta, det kan nog vara så att radiatorerna avger hela den effekten som VP:n skickar in i systemet. Men för att kunna bedöma detta så behöver vi nog veta husets storlek och lite uppgifter om radiatorerna (typ storlekar och antal)?
Jag är ganska säker att din FOMA fungerar som den skall.Lägg handen på gasrören, så känner du nog att det ena är riktigt varmt.Idag kanske din pump ger 4Kw och det blir nog inte mer än 36 grader.Jag har en Nibe 2025-6, som får upp totala volymen radiatorvatten till max 40 grader idag.
Allt är i sin ordning.Har du nå´n möjlighet att spetsa värmen med annan värmekälla?
Citat från: Carl N skrivet 20 november 2010, 14:12:42Gamla sektionsradiatorer ska man inte förakta, det kan nog vara så att radiatorerna avger hela den effekten som VP:n skickar in i systemet. Men för att kunna bedöma detta så behöver vi nog veta husets storlek och lite uppgifter om radiatorerna (typ storlekar och antal)?Huset är 180kvmeter bostadsyta fördelat på 9 rum + kök och 2 plan. Samtliga rum har gamla elementtyp och nya digitala termostater.