Hej
Jag bor i en gammal villa och har 3st värmepumpar, 2 i huset och en i garaget. ligger på en årsförbrukning på ca 15000kwh hushållsel inräknad.
Nu skaffade jag en beg pelletskamin för skojs skull och håller på att testa lite. Det blir fin värme och så, men det verkar bli mycket mycket dyrare med pellets än med luft luft. Tilläggas kan att jag bor i Skåne, så här går det bra mel ll-pumpar nästan hela vintern, fast när det blir kallt som toker brukar vi stötta med vedkamin.
Pelletskaminen drar 2 säckar á 16 kg per dygn skulle jag tro, det blir 80-110kr per dag. Mina pumpar kostar väl ca 1000kr /månaden om man tar bort 5000 kwh hushållsel per år (har vv beredare oxo). Det är en gigantisk skillnad, 2000 kr / månaden mer om man skulle köra pellets!
Förstår inte hur man kan läsa överallt att det är så billigt med pellets, dom jämför ju alltid med direktel eller olja i sina kalkyler, men det finns väl nästan ingen som har direktel nuförtiden när en ll-pump kan får för 8-9 tusen då betalar den sig på mindre än en vinter. Min pelletskamin var begagnad och billig och mest nåt jag ville testa för det verkar kul, men annars kostar ju en ny sån 30 tusen , alltså som två bra pumpar installerade och klara. Varför eldar folk med pellets?