Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Ska köpa pump... hjälp!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ska köpa pump... hjälp! (läst 7692 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36076
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Ska köpa pump... hjälp!
«
Svar #15 skrivet:
18 november 2010, 01:21:09 »
Citera
Man får göra ROT både för borrning, installation och konvertering, priset utan ROT skulle nog ligga på över 200 000 kr.
Anläggningen är liten (6 kW) och borrhålet relativt kort (men kan göras kortare om man vill snåla).
Jag anser inte att det är en orimlig kalkyl, men visst är det ett gränsfall för att det är garanterat lönsamt.
Den stora vinsten blir komforten, och husets värde vid en framtida försäljning, och det har jag inte nämnt i kalkylen.
Större delen av anläggningen/investeringen har en livslängd på 50 år eller mer.
Totalekonomiskt, sett över t.ex. 20-30 år, och med försäljning av huset inräknat är jag rätt säker på att bergvärmealternativet är en bättre affär, både för miljön, landet, husägaren, och nästa husägare.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9132
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #16 skrivet:
18 november 2010, 01:38:15 »
Citera
Komforten borde inte bli någon skillnad jämfört med bra elradiatorer såvida det inte är sådana där rackare som blir skållheta och nästan eldar upp gardinerna om dom kommer nära. Man minskar då även brandrisken med vattenburet vilket är ett plus.
Att värdet kan stiga med bra siffror på förbukningen samt att man tjänar på bergvärme i längden ifrågasätter jag inte .
Det var mer den relativt låga summan du uppgav för byte av hela uppvärmningssystemet från elradiatorer till 15 vattenburna inkl bergvärme samt payofftiden med hans förbrukning som jag tyckte lät lite märkligt låg.
Jag vet inte om priserna skiljer sig åt i landet men som jag nämde så hör man betydligt andra priser omkring mig.
Nu lät 6kw ganska lite och jag har inte kollat så noga vilka effekter det varit på priserna jag hört
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9132
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #17 skrivet:
18 november 2010, 01:47:56 »
Citera
När det gäller bergvärme och ROT avdrag så får man dra av arbetskostnaden men inte själva maskinen som borrar
Räknar ni borrare verkligen bara på arbetskostnaden när ni räknar ut ROT
Borde inte gå att göra så mycket ROT avdrag på borrningen eller hur många timmar brukar det ta för ett någorlunda normalt hål om man kan säga så ?
Gissar att en borrare kostar 400:- + moms per timme
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #18 skrivet:
18 november 2010, 07:31:20 »
Citera
Borrningen kan ta allt från en dag till en vecka, om det strular lite.
Jag tror inte at borrarna tar betalt/timme, utan de tar betalt/meter, och ROT-avdraget sker nog enligt en schablon som skattemyndigheten bestämt, vad den skulle vara vet jag inte, men den bör ju motsvara ett normalt borrhål som kanske tar 2? dagar för två man, snabbt räknat alltså runt 16 000 kr i ROT, eller runt 8000 billigare.
När jag räknade på hålet så räknade jag med 650 kr/meter för rördrivningen och 450 kr/meter för reserande borrning, samt gjorde en uppskattning av ROT-avdraget.
Resultatet kan säkert vara fel, men jag tycker att 48750 kr för ett 140 meters hål, efter ROT är rätt högt räknat.
EDIT: Hittade detta på Nibes hemsida:
"För installation av en värmepump för bergvärme, jordvärme, sjövärme eller grundvattenvärme räknas arbetskostnaden ut genom en schablon framtagen av Skatteverket och Svenska Värmepumpsföreningen.
30% av totalkostnaden (inklusive värmepump, borrning, rör etc) räknas som arbetskostnad.
Exempel:
Totalkostnad för en värmepumpsanläggning:
160.000 krArbetskostnad enligt schablon (30%):
160.000 x 0,3 = 48.000 krROT-avdrag (50%):
48.000 x 0,5 = 24.000 krDin totalkostnad:
160.000 - 24.000 = 136.000 kr
Motsvarande schablon för framräkning av arbetskostnad
för luft/vatten-värmepumpar är 25%."
Precis som du säger går det med all säkerhet att få billigare ute i landet än vad man får det i Stockholm, men jag har försökt räkna ur ett storstadsperspektiv, eftersom hela 20% av befolkningen bor där.
Som kuriosa kan jag nämna att jag knappt hört en enda här uppe kring Piteå som betalt mer än 50 000 för sitt borrhål, även om det som regel borras 180-200 meter här.
ROT-andelen för installation av radiatorer/rör bör vara större än andelen som materialet utgör.
ROT-avdraget för installation/övrigt bör vara nära 100%.
«
Senast ändrad: 18 november 2010, 07:35:43 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
mekarn
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
mekarn
«
Svar #19 skrivet:
18 november 2010, 12:44:09 »
Citera
Det blev fart i min tråd nu
och väldigt intressant läsning måste jag säga.
Finns många fördelar med bergvärme som sagt. Och som jag ser det är den största nackdelen pengarna och såna är ju rätt viktiga.
I nuläget varken vill jag eller kan ta såna stora kostnader. Har lån så det räcker ändå tycker jag.
Så en llvp är ett bättre alt för mig iallafall just nu.
Och dom flesta radiatorer jag har är av den gamla stekheta (snudd på farliga) sorten som ni nämner.
Så min tanke nu är nya radiatorer i nästan hela kåken samt en llvp till markplan. Det borde ge en besparing samt värme som jag är nöjd med eller har nån invändningar?
Ser gärna nån kalkyl på besparing för detta alternativ också
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #20 skrivet:
18 november 2010, 12:58:11 »
Citera
Om det inte är av estetiska skäl skulle jag inte byta radiatorerna som sitter i rum i direkt anslutning till luftvärmepumpen, där borde den kunna räcka till året om utan hjälp av radiatorer.
Kalylen för en luftvärmepump är helt beroende på hur duktig du är på att stänga av elradiatorerna helt i resten av huset, men generellt kan man säga som följer:
Du kommer inte att spara nåt alls på uppvärmningen av källarn.
Den del av kostanderna idag du kan spara på är:
20 000 kWh för värme och tappvarmvatten
Avgår ca 4000 kWh som avser tappvarmvatten, kvar har vi 16 000 kWh
Källarvåningar brukar förbruka ca 30-40% av vad markplanet förbrukar, vi räknar med 30%, alltså ca 4800 kWh/år, kvar har vi brutto ca 11 200 kWh/år där luftvärmepumpen kan innebära en besparing.
Räkna med ett årsmedel-COP på runt 2.8, så kan du spara runt 7200 kWh/år med en bra luft/luftvärmepump i ert hus.
Kostar elen 1,30 kr/kWh så blir det ca 9360 kr/år vilket innebär en payoff-tid på 2-3 år beroende på vilken pump du väljer.
Väljer du en pump med 5 års garanti så vet du att du kommer att spara 46800 kr under dessa 5 år, netto minst 20 000 kr alltså, oavsett vilken värmepump du köper (max 26 000 kr)
Detta alltså förutsatt att du inte låter elradiatorerna, dina nya fina
, som du säkert vill använda... stå på och bidra med lite värme.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
mekarn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mekarn
«
Svar #21 skrivet:
18 november 2010, 13:12:41 »
Citera
Haha ok tack för kalkylen.
ev några nya radiatorer i källaren då där dom kommer behövas.
självklart vill jag att värmepumpen ska greja det mesta så jag tror inte jag kommer låta elementen på markplan stå på alls.
Det är väldigt sällan mer än -15 här och oftast är det väl mellan 2+ och -12 på vintern här.
Hur funkar det med 2 innerdelar då en till varje plan?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #22 skrivet:
18 november 2010, 13:47:36 »
Citera
Det rekommenderas väldigt sällan, bättre köpa två separata.
Som jag skrev i mitt första inlägg skulle du kunna chansa med en billig Quick connect-pump i källaren, den borde kunna spara in sig under sin livstid, men som du ser på kalkylen så finns inte så stor besparingspotential i källaren, ca 4800 kWh/år, varav du kan spara ca 50% med en billig pump..
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
mekarn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mekarn
«
Svar #23 skrivet:
30 november 2010, 19:44:38 »
Citera
Det blev en Daikin FTXL20G som ska värma markplan (105kvm) är det tänkt.
Är ej installerad än.
17900:- installerad och klar.
Hoppas det kommer funka fint.
Loggat
Danielmotala
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Motala
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Kön:
Danielmotala
«
Svar #24 skrivet:
09 december 2010, 09:00:08 »
Citera
Jag fick pris på bergvärme till likvärdigt hus som trådskaparen har på 150 000 kronor efter Rot. Då har de räknat på 50 meter ner till berget och en 10kw pump. I huset finns redan vattenburet system.
Loggat
Nibe S1255-12, enplansvilla byggd -63, 107 kvm + källare i Motala.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Ska köpa pump... hjälp!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 635
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Karhu
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info