0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Istället för att Svenska kraftnät går in och styr/begränsar exporten så är det tänkt att marknadspriset ska styra istället, då måste handelsområdena stämma bättre med begränsningarna i elnätet. Norge har under många år haft 4-6 el-handelsområden.PerJ
Per, jag tror att du har helt rätt. brukar inte sätta ner foten så tydligt i detta forum men nu gör jag det. Vet också att det beror på begränsningarna i överföringskapaciteten. Det låter ju inte klokt men så ska tydligen vara enligt min källa. Då kommer frågan: Varför i hela fridens namn ser man inte till att ha bättre överföringskapacitet? Varför betalar vi för nätavgiften? studs. Dom har redan fått in pengar för detta men man vill hellre att det ska gå till vinster än att lösa problemet. _/- LÖS PROBLEMET!!! Lär exempelvis av telemarknaden, dom har löst sina överföringsproblem. HUR SVÅRT SKA DET IGENTLIGEN VA!! PS håller jag på så här så behövs ingen uppvärming av huset /Borensbergaren
Varför vi har en fri marknad grundar ju sig på att oavsett vem jag är, var jag bor eller heter, kön, färg religion mm så är det samma pris för alla.