Trots alla goda råd så köpte och installerades en ful-värmepump
Nu är det väll så att den kommer att bidra högst avsevärt till en minska elräkning för uppvärmningen i vilket fall som helst, så om det här med avfuktning inte fungera tillfredsställande så får jag köpa en avfuktare också, men jag tänkte prova detta först...
Jag köpte en Appliance AAC 11000A-PTC för 3495:- Till det priset så räcker det med att den funkar garantin ut... tomte::
Installationen tog jag hjälp med av en bekant som jobbat som installatör.
Jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad! Jag hade förväntat mig en utedel som skramlar och vibrerar och en innerdel som för oväsen... Men, faktum är, utedelen låter inte ett dugg mer än de 2 Panasonic 9DKE jag har på sommarstugan, och innerdelen är BETYDLIGT tystare, Panasonic visslar och susar, denna hörs knappt alls!
Hur som helst, det som bekymrar mig är att vid avfuktning kommer det inte en droppe i slangen
Maskinen skickar in kyla, utedelen snurrar på, men inte en droppe vatten, trots att luftfuktigheten inne är likvärdigt med en regnskog
Hur ska det här med avfuktning fungera egentligen? Kan jag ha gjort något fel, eller är mitt ex defekt?
Jag har noterat att när pumpen går igång så går den i några minuter, slår av i några minuter, och sen på igen, men det är väll så en on/off pump fungerar helt enkelt eller? Värme/kyla kommer det så att det räcker och blir över.
Tacksam för om någon har något klokt att säga i ämnet!